News   /   اروپا

هشدار رئیس پارلمان اروپا درباره نقض حقوق بشر در ترکیه

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس پارلمان اروپا می گوید با وجود توافق بین اتحادیه اروپا و ترکیه برای حل بحران پناهجویان، اتحادیه اروپا نباید درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور به آنکارا امتیاز دهد.

بر اساس توافق انجام شده بین اتحادیه اروپا و ترکیه، آنکارا متعهد شده است تا از روز دوشنبه شروع به بازگرداندن تمامی پناهجویان از یونان به ترکیه بکند و آنها را در خاک خود اسکان دهد. ترکیه در مقابل از اتحادیه اروپا طی سه سال آینده کمک مالی و سایر امتیازات را دریافت خواهد کرد.

با وجود این مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه «بیلد ام سونتاگِ» آلمان گفت اروپا نباید به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که با «اصول اولیه آزادی تقابل دارد»، امتیاز بیشتری بدهد.        

شولتز گفت اردوغان با درخواست خود برای تعطیلی یک برنامه تلویزیونی آلمانی «یک  گام بزرگ به عقب برداشته است». ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی طنز آلمانی که از رهبران کشورها انتقاد می کند، تصاویری از اردوغان پخش شد  و در پی آن دولت ترکیه با احضار سفیر آلمان خواستار تعطیلی این برنامه شد.

رئیس پارلمان اروپا ادامه داد: «این پذیرفتنی نیست که رئیس جمهور کشوری دیگر بخاطر اینکه برنامه‎ای طنز درباره وی ساخته شده است از ما بخواهد حقوق دموکراتیک را در آلمان محدود نماییم.»

شولتز ادامه داد: «ما نباید به علت اینکه با ترکیه درباره پناهجویان همکاری داریم، درباره نقض حقوق اولیه در این کشور ساکت بمانیم. ما نقض حقوق (بشر) را محکوم می کنیم و همواره با دولت ترکیه درباره آزادی بیان و حقوق بشر گفتگو خواهیم کرد.»  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه) 

دولت ترکیه و اردوغان طی ماه‎های گذشته برای دستگیری روزنامه نگاران و تعطیلی شبکه های تلویزیونی مخالف هدف انتقاد قرار گرفته‎اند.

اردوغان همچنین ناراحتی خود را از انتقاد اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا درباره سرکوب آزادی مطبوعات در ترکیه، ابراز کرد.

اوباما روز جمعه در نشستی خبری ضمن انتقاد از دولت ترکیه به علت سرکوب آزادی مطبوعات گفته بود بر کسی پوشیده نیست که ترکیه رویکرد نگران کننده ای را در قبال مطبوعات این کشور در پیش گرفته است.

اوباما هشدار داد: «رویکردی که آنها (دولت ترکیه) در قبال مطبوعات در پیش گرفته اند، ممکن است ترکیه را به سمت مسیر نگران کننده‎ای پیش ببرد.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku