دیدار کری با پوتین در مسکو

جان کری، وزیر خارجه امریکا (راست) و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (5 فروردین 95، عکس از رویترز)

رئیس جمهور روسیه و وزیر خارجه امریکا در دیداری در مسکو موفقیت‌های حاصل شده در سوریه را مرهون همکاری‌های دو کشور دانستند.

جان کری روز پنج شنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت امریکا چشم انتظار پیشرفت در مذاکرات صلح در ژنو و آغاز «کار بسیار جدی و دشوار» گذار سیاسی در سوریه است.

رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد سفر جان کری، وزیر خارجه امریکا، به مسکو باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور در قبال سوریه  و اوکراین شود.

ولادیمیر پوتین گفت: «امیدوارم این سفر اختلاف‌ها بین امریکا و روسیه را بر سر سوریه و اوکراین خاتمه دهد.»

کری پیش از این در گفتگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفته بود «سه هفته پیش عده بسیار اندکی» باور داشتند که توقف درگیری‌ها در سوریه امکانپذیر باشد.

کری خاطر نشان کرد: «نتیجه این کار پیشرفت‌هایی به همراه داشت. کاهشی اندک اما مفید در خشونت‌ها ایجاد شده است.»

این مقام امریکایی ابراز امیدواری کرد در ملاقاتش با مقام‌های روسیه راه‌حلی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه «در اسرع وقت» پیدا شود.

لاوروف نیز خاطر نشان کرد هدف از همکاری واشنگتن و مسکو ایجاد توازن بین منافع تمامی طرف های درگیر در سوریه و خارج از آن است.

در پی توافق دولت و معارضان سوریه با طرح آتش بس امریکا و روسیه، آتش بس از هشتم اسفند 94 در مناطقی از سوریه برقرار شده است.

سوریه از حدود پنج سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و 1 میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.

با این وجود، برخی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل تعداد کشته‌های جنگ سوریه را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku