News   /   آمريکا

استقبال امریکا از وعده ریاض برای پایان تجاوز نظامی در یمن

تصویری از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید. (عکس از خبرگزاری آسوشیتدپرس)

همزمان با افزایش آمار تلفات بمباران یک بازار پر ازدحام توسط هواپیماهای سعودی در یمن، سخنگوی کاخ سفید از وعده ائتلاف سعودی برای محدود کردن دامنه عملیات نظامی در این کشور عربی استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه، ضمن ابراز تأسف از کشته شدن غیرنظامیان در حملات ائتلاف سعودی به یمن، گفته است کشورش از اظهارات اخیر احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان، استقبال می کند.

احمد العسیری، روز چهارشنبه (26 اسفند) بدون پرداختن به جزئیات اعلام کرد، ریاض از شدت عملیات نظامی در یمن می کاهد.

العسیری از آغاز روند پایان دادن به «مرحله عمده» نبرد نظامی ائتلاف عربستان سعودی در یمن و آمادگی برای طرح‌های طولانی مدت برای آن چه «برقراری امنیت در یمن» خواند، خبر داد.

وی در عین حال به ادامه پشتیبانی عربستان از عناصر حامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن اشاره کرد و گفت، این کشور قصد دارد بر پشتیبانی هوایی و آموزش نیروهای در حال نبرد با نیروهای حوثی تمرکز کند.

Saudi fighter jets. © Bilal Qabalan
تصویری از جنگنده های عربستان سعودی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی ارتش سعودی همچنین بار دیگر هدف ادعایی عربستان و متحدانش را در دخالت نظامی در امور یمن تکرار کرد و گفت، هدف ائتلاف تشکیل دولتی قوی با ارتش ملی و نیروهای امنیتی قوی است که بتواند با تروریسم مبارزه کند و امنیت را در سراسر این کشور حاکم سازد.

العسیری بر تشکیل ارتش یمن به عنوان اولویت اول ائتلاف سعودی تاکید کرد و گفت، این روند زمان‌بر است و نیاز به صبر دارد.

سخنگوی ارتش سعودی در عین حال به جزئیات نپرداخت و به زمان عقب نشینی، گامها و نیروهایی که به زعم ائتلاف و عربستان سعودی در این روند لازم و ضروری است، اشاره‌ای نکرد.

تنها مطلبی که العسیری ذکر کرد این بود که این تصمیم در سطح و اندازه امکانات هوایی و دریایی ائتلاف در خط ساحلی «دریای سرخ» و «دریای عربی» تاثیری نخواهد داشت.

واشنگتن، که متحد اصلی عربستان سعودی است، در واکنش به این اظهارات، از تغییر رویکرد ائتلاف به سمت برقراری «ثبات» در یمن استقبال کرده و سخنگوی کاخ سفید روز پنج شنبه درباره این موضوع گفته است: « ما از اظهارات ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف، مبنی بر این که عملیات‌ اصلی در یمن رو به پایان است، و این که ائتلاف به طرح‌های بلند مدت برای برقراری ثبات در این کشور خواهد پرداخت، استقبال می‌کنیم.»  

این تحولات در حالی صورت می گیرد که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه (21 اسفند) در سفر خود به ریاض و دیدار با مقام‌های ارشد عربستان، با اشاره به اهمیت روابط واشنگتن و ریاض، بر لزوم پایان درگیری‌ها در سوریه و یمن تاکید کرده بود.

دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان (خبرگزاری فرانسه)

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، نیز یک روز قبل از سفر و دیدارهای کری در ریاض، ضمن متهم کردن رژیم عربستان به فرصت طلبی در خاورمیانه تاکید کرد ریاض باید یاد بگیرد چگونه منطقه را با ایران «سهیم» شود.

عربستان سعودی در حالی از کاهش شدت عملیات نظامی خود در یمن خبر می‌دهد که آمار تلفات اصابت دو موشک به یک بازار پر ازدحام در استان حجه به 119 کشته افزایش یافته است.

در این حمله که روز سه شنبه روی داد، ده ها نفر زخمی شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به عبده ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، حملات نظامی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرد.

تصویری از ویرانی‌های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن . (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در حملات رژیم سعودی تاکنون بیش از 8 هزار و 400 یمنی از جمله 2 هزار و 236 کودک کشته و بیش از 16 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این حملات همچنین به زیرساخت‌های یمن خسارت‌های سنگین وارد شده و بسیاری از مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مدارس و کارخانه‌ها از بین رفته‌اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku