News   /   ايران

منابع روسی: تحویل اولین محموله اس-300 تا پایان نیمه اول سال 95 به ایران

سامانه دفاع موشکی اس-300 در راه ایران

براساس اعلام خبرگزاری ریانووستی روسیه، اولین محمولۀ سامانۀ دفاع موشکی اس-300 در ماه‌های اوت تا سپتامبر (11 مرداد تا 10 مهر 1395) به ایران تحویل داده خواهد شد.

ریانووسی روز جمعه (21 اسفند) به نقل از سرگئی چمزوف، رئیس شرکت روس‌تک این خبر را اعلام کرد.

قرار بود اولین محمولۀ اس-300 در تاریخ 29 بهمن و در جریان سفر سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به روسیه به ایران تحویل داده شود، اما براساس آن چه رسانه‌های روسی از آن به عنوان «اختلافات مالی» نام بردند، این موضوع به تأخیر افتاد. 

وزارت خارجه روسیه پیشتر نیز از تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس-300 به ایران در «آینده‌ای نزدیک» خبر داده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک در تاریخ 26 بهمن به نقل از وزارت خارجۀ روسیه اعلام کرد جمهوری اسلامی به خرید سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر اس-400 نیز تمایل دارد، اما تاکنون مذاکراتی در این رابطه برگزار نشده است.

سامانه‌‌های اس-300 ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند.

این سامانه قادر به نابود کردن اهداف بالستیک است و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است.

سامانه اس-300 می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

تصمیم برای ارسال سامانه موشکی اس-300 به ایران پس از آن نهایی شد که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان، در تاریخ 13 فروردین 1394 در شهر لوزانِ سوئیس در زمینۀ برنامه انرژی هسته‌ای تهران به تفاهم رسیدند. 

پس از توافق بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر 1394 در وینِ اتریش و رفع تحریم های ضد ایرانی ارسال این سامانه ها به ایران قطعی شد.  

روسیه به بهانۀ اینکه قرارداد امضا شده با ایران در سال 2007 مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران است، در سال 2010 از ارسال این سامانۀ موشکی به ایران امتناع کرد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku