News   /   ايران

روسیه سامانه اس-300 را برای تحویل به ایران ارتقاء می دهد

ولادیمیر کوژین مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امور نظامی و همکاری فنی

یک مقام عالی رتبه روسیه می‌گوید مسکو در تلاش است سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اس-300 را پس از بهینه سازی، به ایران تحویل بدهد.

ولادیمیر کوژین، مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امورنظامی و همکاری فنی، روز پنج شنبه گفت با توجه به اینکه از زمان این توافق زمان زیادی گذشته است، سامانه دفاع موشکی اس-300 ساخت روسیه قرار است پیش از ارسال به ایران، بهینه سازی شود.

یان نوویکوف مدیر اجرایی شرکت دولتی تسلیحاتی آلماز-آنتی روسیه، ماه گذشته رفع همه محدودیت‌ها برای ارسال سامانه دفاع موشکی اس-300 به تهران را تأیید کرد.

نوویکوف گفت: «همه محدودیت‌ها از سوی مقامات سیاسی رفع شده است. زمانی که قراردادی باشد، ما سامانه را از جمله برای ایران تامین می‌کنیم.»

پوتین در تاریخ 24 فروردین با امضای بخشنامه ای زمینۀ ارسال سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران را هموار نمود.

سامانه موشکی اس-300 در مسکو پایتخت روسیه 17 آذر 1393 (AFP)

تصمیم برای ارسال سامانه موشکی اس-300 به ایران پس از آن نهایی شد که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان، در تاریخ 13 فروردین در شهر لوزان سوئیس در زمینه برنامه انرژی هسته‌ای تهران به تفاهم دو جانبه رسیدند.

روسیه به بهانه اینکه قرارداد امضا شده با ایران در سال 2007 مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران می باشد، در سال 2010 از ارسال این سامانه موشکی به ایران امتناع کرد. شورای امنیت در این دور از تحریم‌ها، فروش تسلیحات با فناوری‌های نوین به جمهوری اسلامی را ممنوع می‌کرد.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در تاریخ 4 خرداد گفت همه مسائل مربوط به ارسال سامانه موشکی اس-300 به تهران حل شده است و این سامانه موشکی در اولین فرصت به تهران ارسال خواهد شد.  


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku