بوگدانوف: توافق ایران و روسیه بر سر تحویل سامانه دفاعی اس-300

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه (عکس از AFP)

یک دیپلمات ارشد روس می‌گوید مسکو و تهران بر سر تحویل سامانۀ دفاع موشکی اس-300 ساخت روسیه به ایران به توافق رسیده‌اند.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی «ریا نووستی» گفت که این توافق صورت گرفته است و تنها چند مسالۀ فنی باید حل شود.

وی افزود: «در شرایط کنونی این موضوع به قطعیت رسیده است. ما با شرکای ایرانی خود به مفاهمۀ کامل دربارۀ موضوع دست یافته‌ایم. مساله اساساً حل شده است. مسائل باقی مانده فقط جزئیات فنی هستند.»

دیروز حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت تیم‌های کارشناسی ایران و روسیه قرارداد اس-300 را به‌روز کرده‌اند و متن این قرارداد آماده شده و «این هفته یا هفتۀ بعد» قرارداد جدید امضا می‌شود. [بیشتر بخوانید]

براساس قراردادی که ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ امضا کرده‌اند، مسکو موظف است پنج سامانۀ دفاع موشکی اس-۳۰۰ به تهران تحويل دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در این مصاحبه دربارۀ بحران روسیه گفت، گروه تماس بین‌المللی احتمالا فعالیت خود را از اکتبر آغاز می‌کند.

بوگدانوف با اشاره به این‌که دولت روسیه هم‌اکنون در حال مذاکره با اعضای احتمالی گروه تماس سوریه است، افزود برقراری ثبات مذاکرات بین گروه‌های سوری از جمله اهداف این گروه است.

وی همچنین گفت روسیه آمادگی مشارکت فعال برای متحد کردن مخالفات سوری در آستانۀ سومین کنفرانس ژنو را دارد. 

معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر برای بررسی امکان برگزاری سومین کنفرانس ژنو با رمزی عزالدین، معاون فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به سوریه، دیدار کرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه اعلام کرد که از طرح جدید سوریه و دیگر کشورهای عضو این شورا برای حل بحران سوریه حمایت می‌کند.

در طی دو سال گذشته این اولین بار است که شورای امنیت با یک بیانیه سیاسی دربارۀ سوریه موافقت می‌کند.

شورای امنیت در حمایت از این بیانیه 16 بندی، خواستار عملیات انتقال سیاسی در سوریه است. به موجب این طرح جدید که سپتامبر آغاز خواهد شد، چهار گروه کاری دربارۀ امنیت، مبارزه با تروریسم، مسائل سیاسی و مشروعیت نظام و بازسازی سوریه تشکیل می‌شود.

گزارش‌ها دربارۀ برگزاری سومین کنفرانس ژنو درحالی مطرح می شود که در ژنو 1 تمرکز بیشتر طرف‌ها بر برکناری نظام سوریه بود و در فاصله بین نشست ژنو 1 و2 بیش از 100 هزار تن در سوریه کشته شدند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku