News   /   آمريکا

انتخابات امریکا؛ پیروزی ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ 2»

از راست: برنی سندرز، نامزد دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا با پیروزی در انتخابات درون‌حزبیِ دو ایالت میشیگان و میسیسیپی چند قدم دیگر به نامزدی اصلی حزب جمهوری‌خواه نزدیک‌تر شده است.

در «سه‌شنبه بزرگ» انتخابات درون حزبیِ امریکا در تاریخ 11 اسفند به صورت همزمان در 11 ایالت برگزار شد و رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ 2» روز چهارشنبه (19 اسفند) به وقت ایران در چهار ایالت میشیگان، میسیسیپی، آیداهو و هاوائی صورت گرفت.

براساس تازه‌ترین نتایج برآمده از این انتخابات مقدماتی که به نوعی تعیین‌کنندۀ نامزد اصلی هر حزب برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا است، ترامپ از حزب جمهوری‌خواه برندۀ دو ایالت اصلی این انتخابات شده و تعداد پیروزی‌های خود را در طول انتخابات درون‌حزبی به 14 ایالت رسانده است.

ترامپ روز سه‌شنبه (18 اسفند) در یک نشست خبری گفت این نتایج نشان‌دهندۀ دروغ‌ بودن نسبت‌های «بسیار وحشتناکی» است که رقبایش در طول هفتۀ گذشته به وی نسبت داده بودند.

نشست خبری دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا پس از پیروزی در ایالت میشیگان (عکس از رویترز)

وی افزود: «این (نتایج) به شما نشان می‌دهد که مردم چقدر زیرک هستند و پی بردند که آن‌ها (نسبت‌ها) دروغ بودند.»

تد کروز، سناتور تگزاس و رقیب جمهوری‌خواه ترامپ که خود را تنها نامزدی می‌دانست که قادر به مغلوب کردن این میلیاردر است تنها در ایالت کم اهمیت آیداهو پیروز شد. مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و دیگر نامزد جمهوری‌خواه نیز نتوانست موفقیتی در این انتخابات کسب کند.

کروز در تاریخ 15 اسفند در «شنبه بزرگ» پیروز ایالات کانزاس و مین بود و پیشتر در «سه‌شنبۀ بزرگ» در تگزاس و اوکلاهاما ترامپ را شکست داده بود.

پیشتر کروز در اولین دور از انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا، توانست از دیگر رقبا پیشی بگیرد، اما پس از آن ترامپ در ایالت‌های نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا به صورت پیاپی به پیروزی رسید.

حزب دموکرات؛ پیروزی کلینتون در میسیسیپی و سندرز در میشیگان

برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در میان هوادارانش در «سه شنبه بزرگ 2» (عکس از رویترز)

در «سه‌شنبه بزرگ 2» برنی سندرز، سناتور دموکرات نیز موفق به شکست هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ سابق امریکا در ایالت میشیگان شد.

کلینتون که تا کنون پیشتاز حزب دموکرات بوده است در ایالت میسیسیپی پیروز شد، اما مهم‌ترین رقابت این دور از انتخابات درون‌حزبی مربوط به ایالت میشیگان است.

سندرز پس از این پیروزی با اذعان به این‌که آراء در میشیگان بسیار نزدیک بود، از رأی‌دهندگان به دلیل رد کردن نتایج نظرسنجی‌ها مبنی بر محبوبیت بیشتر کلینتون در این ایالت، تشکر کرد.

سندرز گفت: «نتایج امشب بدین معنا است که کمپین برنی سندرز، انقلاب مردمی که ما دربارۀ آن صحبت می‌کنیم، انقلاب سیاسی که ما مطرح کرده‌‎ایم در همۀ مناطق کشور قوی است.»

این نامزد دموکرات همچنین اعلام کرد معتقد است کمپین او در مناطق مهم‌تر و بزرگ‌تری به پیروزی دست خواهد یافت.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در میان هوادارانش در «سه شنبه بزرگ 2» (عکس از رویترز)

سندرز چند روز پیش در انتخابات درون حزبی در ایالت مِین پیروز شد و در «شنبه بزرگ» نیز موفق شد در ایالتهای کانزاس و نبراسکا کلینتون را شکست دهد.

کلینتون که در «سه‌شنبه بزرگ» در ایالات جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس، ماساچوست و تگزاس به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها پیروز شده بود، در «شنبه بزرگ» آراء لوئیزیانا را کسب کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku