News   /   آمريکا

پیروزی ترامپ و کلینتون در «سه‌شنبه بزرگ» انتخابات امریکا

از راست: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای مقدماتی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در روز سرنوشت‌ساز «سه‌شنبۀ بزرگ» آراء کلیدی را به دست آورده‌اند.

انتخابات درون حزبی در امریکا اول ماه مارس (11 اسفند) به صورت همزمان در 11 ایالتِ امریکا برگزار شد. این روز به «سه شنبه بزرگ» (سوپر تیوزدی) معروف است.

براساس تازه‌ترین نتایج برآمده از این انتخابات مقدماتی که به نوعی تعیین‌کنندۀ نامزد اصلی هر حزب برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا است، هیلاری کلینتون در ایالات جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس، ماساچوست و تگزاس به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها پیروز شد.

در مقابل دونالد ترامپ با پیروزی در ایالات جورجیا، آلاباما، تنسی، ماساچوست، ورمونت، ویرجینیا و آرکانزاس از رقبای جمهوری‌خواه خود فاصله گرفته است.

کلینتون در پی پیروزی خود در چندین ایالت کلیدی در جریان یک سخنرانی در میان هوادارانش در ایالت فلوریدا گفت: «ما می‌دانیم که کار زیادی پیش روی خود داریم، اما این کار، این نیست که ایالات متحده را دوباره به امریکای بزرگ مبدل کنیم. امریکا همیشه بزرگ بوده است. ما باید امریکا را متحد کنیم.»

اشارۀ کلینتون در این سخنرانی به شعار اصلی انتخاباتی ترامپ بود. ترامپ کمپین خود را با شعار رسمی «ما کشورمان را دوباره بزرگ خواهیم کرد» آغاز کرد.

ترامپ پیش از پیروزی در ایالت آرکانزانس در میان طرفدارانش در فلوریدا گفت: «این یک عصر باشکوه بوده است. در حال حاضر ما در پنج ایالت پیروز شده‌ایم.»

وی گفت سخنرانی کلینتون را گوش داده است و به نظر او، کلینتون لیاقت ندارد چهار سال دیگر در واشنگتن باشد. 

تد کروز، سناتور تگزاس و رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در ایالات آلاسکا، تگزاس و اوکلاهاما پیروز شد و بِرنی سندرز، رقیب اصلی کلینتون نیز در اوکلاهاما، کلورادو، ورمونت و مینه سوتا بیشترین آراء حزب دموکرات را به دست آورد.

کروز پس از پیروزی در دو ایالت تگزاس و اوکلاهاما، در جمع هوادارانش در تگزاس گفت: «ما تنها کمپینی هستیم که دونالد ترامپ را یکبار، دو بار، سه بار شکست داده‌ایم.»

پیشتر کروز در اولین دور از انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا، توانست از دیگر رقبا پیشی بگیرد، اما پس از آن ترامپ در ایالت‌های نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا به صورت پیاپی به پیروزی رسید.

از راست: تد کروز، دونالد ترامپ و مارکو روبیو، سه نامزد رقیب حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا (عکس از رویترز)

کروز تاکید کرد اگر این انتخابات یک رقابت «سر به سر» بود، کمپین وی به «موفقیت چشمگیری» دست می‌یافت و افزود: «برای کسب این موفقیت می‌بایست با یکدیگر متحد شویم.»

پیشنهاد این نامزد جمهوری‌خواه برای اتحاد، خطاب به مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و دیگر نامزد جمهوری‌خواه مطرح شد.

روبیو در سه‌شنبۀ بزرگ تنها در ایالت مینه‌سوتا به پیروزی دست‌یافت در حالی که پیشتر در هیچ یک از انتخابات مقدماتی موفق به پیروزی نشده بود.

وی پیشتر ادعا کرد که می‌تواند بدون برنده شدن در انتخاباتِ درون‌حزبی در حتی یک ایالت، نامزد اصلی حزب باشد.

روبیو روز یکشنبه (8 اسفند) در گفت‌وگو با شبکۀ خبری فاکس نیوزِ امریکا گفت: «برایم مهم نیست تا چه میزان (برای شکست ترامپ) باید کار کنم. به هر ایالت و هر سرزمین خواهم رفت.»

به گفتۀ کارشناسان، انتظار می‌رود ترامپ به پیروزی‌های خود در ایالت‎های جنوبی ادامه دهد که این موضوع کار را برای روبیو و کروز دشوار خواهد کرد.

روز سه شنبه (11 اسفند) ساکنان ایالات آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، مینه سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا به کاندیداهای دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات یا هر دو رای دادند.

نتایج باقی ایالت ها ظرف چند ساعت آینده مشخص خواهد شد.

انتخابات سراسری امریکا روز ۸ نوامبر (18 آبان 1395) برگزار و جانشین باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده تعیین خواهد شد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku