News   /   آمريکا

فروپاشی داخلی حزب جمهوری‌خواه بر اثر نامزدی ترامپ

دونالد ترامپ

نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری امریکا فروپاشی داخلی حزب جمهوری‌خواه را به دنبال داشته و بسیاری از سران حزب وعده داده‌اند که هرگز از نامزد پیشتاز حزب متبوع خود که وی را عوام‌ فریبی تفرقه افکن نامیدند، حمایت نخواهند کرد.

اظهارات نژادپرستانه و ضد اسلامی ترامپ حزب جمهوری‌خواه را به لحاظ ارزش‌های ماهوی خود دچار بحران هویت کرده که دوام این وضعیت دست‌ کم تا زمان معرفی نامزد منتخب حزب در ماه ژوئیه یا حتی تا انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر پا بر جا خواهد بود.

با تشدید شعارهای انتخاباتی مخرب در  آخر هفته، حزب جمهوری‌خواه خود را به طرزی منفعلانه مقهور جبر زمان یافت، از مسئولان منتخب گرفته تا اهداکنندگان عمده و تدوین‌کنندگان راهبردهای حزب.

کوین مَدِن، از صاحب نظران برجسته که مشاور میت رامنی نامزد منتخب جمهوری‌خواهان در انتخابات 2012 بوده است در گفتگو با «واشنگتن پُست» گفت که به هیج وجه به ترامپ رای نخواهد داد.

وی گفت: «میخواهم نام کسی را بر روی برگه رای بنویسم که بتوانم وجدان راحتی داشته باشم.»

سخنان روز گذشته سناتور بن ساس از ایالت نبراسکا که از منتقدان صریح ترامپ به شمار می‌رود بر دامنه اختلافات درون حزبی افزود. وی گفت که اگر این چهره تلویزیونی انتخاب شود، وی به دنبال یک کاندیدای سوم خواهد بود – یک گزینه محافظه‌کار یا یک مشروطه خواه.»

ترامپ یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان اعلام حمایت دیوید دوک، رهبر سابق سازمان کو کْلاس کْلان (ک‌ک‌ک) را از خود انکار کرد. سازمان مزبور یک تشکیلات راست افراطی است که قائل به برتری نژادی سفید پوستان و مروج تروریسم علیه غیر سفید پوستان است.

مگ وایتمن، مدیر عامل شرکت فناوری «اچ‌پی» و نامزد سیاسی پیشین یکشنبه ترامپ را یک «عوام فریب نابکار» خواند که امریکا را به مسیر پر مخاطره‌ای می‌کشاند.

وایتمن همچنین ضمن انتقاد از اعلام حمایت کریس کریستی فرماندار نیو جرسی از ترامپ این اقدام وی را «مظهر بهت‌آور فرصت‌طلبی سیاسی» دانست و از سایر حامیان مالی کریستی خواست که ترامپ را طرد کنند.

کریستی که خود نامزد ریاست‌جمهوری بود جمعه به رای‌دهندگان امریکایی گفت که هیچ کس بهتر از ترامپ آماده هدایت کشور نیست.

این آن وضعیتی نیست که سران جمهوری‌خواه برای آغاز بهار 2016 متصور بودند. آنان می‌خواستند گرد نامزدی جمع شوند که با پیامی فراگیر و دارای جذابیت عمومی به رقابت با نامزدهای دموکرات بپردازند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku