دی میستورا: مردم سوریه تصمیم گیری کنند

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه حین سخنرانی در ژنو، 13 اسفند 94 (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در سوریه ضمن رد مداخله بیگانگان برای تصمیم گیری درباره آینده «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، تأکید کرد این مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت «اسد» تصمیم گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، دی میستورا روز جمعه (14 اسفند) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسه 24 گفت: «آیا نمی شود مردم سوریه را به حال خود رها کرد تا خودشان در این باره (سرنوشت اسد) تصمیم گیری کنند؟ چرا باید از پیش بگوییم که سوری ها چه باید بگویند، البته به شرط اینکه آنها خودشان آزادی و فرصت حرف زدن را داشته باشند؟»

وی افزود: «ما تأکید می کنیم که راه حل بحران به رهبریِ سوری ها و تحت مالکیتِ آن ها باشد.»

نماینده سازمان ملل در سوریه همچنین اعلام کرد، نسبت به آتش بس مورد توافق اخیر خوشبین است.

در پی توافق روسیه و آمریکا از بامداد روز شنبه (8 اسفند) آتش‌بس در سوریه به اجرا درآمد.

گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره که سازمان ملل آنها را به عنوان گروه های تروریستی معرفی کرده است، از این آتش‌بس مستثنی هستند.

قرار است آتش‌بس به مدت 2 هفته در سوریه ادامه یابد

از راست: استفان دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در سوریه، جان کری، وزیر خارجۀ امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه در نشست خبری مذاکرات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در مونیخِ آلمان (23 بهمن 1394، تصویر از خبرگزاری فرانسه)

دی میستورا در ادامه از اظهار نظر در خصوص حملات هوایی روسیه به سوریه خودداری کرد و گفت: «من فقط یک میانجی هستم؛ من یک مقام سازمان ملل هستم، بنابراین، در این باره تصمیمی نمی گیرم. به نظرم تاریخ در این باره تصمیم خواهد گرفت.»

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگبار بوده است.

به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب کشته شدن حدود 470 هزار تن و زخمی شدن 1 میلیون و 900 هزار تن شده است.

 

 

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku