اسد خطاب به پوتین: به آتش‌بس احترام می‌گذاریم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (راست) و بشار اسد، همتای سوری او

روسای جمهور روسیه و سوریه در تماسی تلفنی، بار دیگر بر لزوم ادامه مبارزه با داعش، جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی که در فهرست  شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند، تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری اینترفکس چهارشنبه (5 اسفند) به نقل از کرملین اعلام کرد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت‌وگو کرده است.

اسد در این مکالمه درباره «آمادگی» دولت دمشق برای احترام گذاشتن به آتش‌بس به پوتین اطمینان خاطر داد.

رئیس جمهور سوریه همچنین با تقدیر از بیانیه اخیر روسیه و امریکا درباره پایان دادن به خصومت‌ها در این کشور، آن را گامی مهم در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه خواند.

اکنون حدود پنج سال از ناآرامی‌های سوریه که صدها هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان به جا گذاشته است، می‌گذرد.

تا کنون چندین دور مذاکره برای حل بحران این کشور عربی برگزار شده است.

دور سوم مذاکرات صلح سوریه اوایل بهمن‌ ماه در شهر ژنو سوئیس آغاز شد، اما استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تاریخ 14 بهمن تعلیق موقت این گفتگوها را تا تاریخ 25 فوریه (6 اسفند) اعلام کرد. این مذاکرات در پی بهانه‌جویی‌های معارضان و تاکید بر لزوم توقف حملات ارتش سوریه به عنوان پیش‌شرط از سرگیری مذاکرات، بی‌نتیجه به پایان رسید.

با این وجود، دولت سوریه سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتش‌بس را به شرط تداوم عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن‌ها می‌پذیرد.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد دمشق برای اجرای آتش‌‎بس در مناطق تعیین شده از تاریخ هشتم اسفند آماده است.

امریکا و روسیه روز دوشنبه (3 اسفند) از توافق بر سر پیش‌نویس طرح آتش‌بس در سوریه خبر داده بودند.

در این پیش‌نویس هشتم اسفند ماهِ سال جاری به عنوان تاریخِ توقف درگیری‌ها پیشنهاد و اعلام شد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول آتش‌بس نمی‌شوند.

دمشق ضمن اعلام موافقت مشروط خود با این طرح، بار دیگر بر اهمیت کنترل مرزها و توقف حمایت برخی از کشورها از گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه تأکید کرد.

رئیس جمهور سوریه نیز پیشتر گفته بود برای پذیرش آتش‌بس آماده است، به شرطی که ترکیه و دیگر کشورهای حامی معارضان دست از حمایت و ارسال سلاح برای تروریست‌ها بردارند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku