بشار اسد دستور برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه را صادر کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دستور برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را در تاریخ 25 فروردین 1395 صادر کرده است.

دفتر ریاست جمهوری سوریه شامگاه دوشنبه (3 اسفند) در حالی این خبر را منتشر کرد که ساعاتی پیش از آن، امریکا و روسیه از توافق بر سر پیش‌نویس طرح آتش‌بس در سوریه خبر دادند.

در این پیش‌نویس هشتم اسفند ماهِ سال جاری به عنوان تاریخِ توقف درگیری‌ها پیشنهاد و اعلام شد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول آتش‌بس نمی‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک برنامۀ تلویزیونی شرایط آتش‌بسی را که قرار است از نیمه‌شب 8 اسفند به وقت دمشق برقرار شود، تشریح کرد.

وی گفت: «همۀ طرف‌های متخاصم در سوریه می‌بایست تا قبل از ظهرِ 26 فوریه (7 اسفند) تعهد خود را به آتش‌بس، به ما و یا به شرکای امریکایی ما اطلاع دهند.»

پوتین همچنین تأکید کرد مسکو و واشنگتن به طور مشترک مکان‌هایی را که طرف‌های متخاصم در آن فعال بودند، مشخص خواهند کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت: «نیروهای مسلح سوریه، نیروهای مسلح روسیه و ائتلاف تحت رهبری امریکا هیچ عملیات نظامی‌ای علیه آن‌ها انجام نخواهند داد. معارضان نیز به سهم خود، به خشونت‌ها علیه نیروهای مسلح سوریه و گروه‌های حامی آن‌ها پایان خواهند داد.»

در همین حال، اصلی‌ترین گروه معارض سوریه موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات» (اچ.ان.سی) که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، اعلام کرد بر سر «ارائۀ پاسخ مثبت به تلاش‌های بین‌‌المللی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس» به توافق رسیده‌ است، اما «تعهدش به آتش‌بس مشروط است».

رئیس جمهور سوریه نیز پیشتر گفته بود برای پذیرش آتش‌بس آماده است به شرطی که ترکیه و دیگر کشورهای حامی معارضان دست از حمایت و ارسال سلاح برای تروریست‌ها بردارند. [بیشتر بخوانید] 

نیروهای داوطلب مردمی پس از پایان یک دورۀ آموزشی تحت هدایت ارتش سوریه در حومۀ شمالی دمشق (3 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

استقبال ترکیه از طرح آتش‌بس

نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در جلسۀ کابینه گفت: «ما آن (طرح آتش‌بس) را راهی برای دستیابی به آتش‌بس تلقی می‌کنیم. امیدواریم مانند آتش‌بس‌های قبلی نباشد و قابلیت اجرا داشته باشد.»

وی افزود: «ما امیدواریم که روسیه، در جنگ خود علیه داعش، جنگنده‌های خود را به پرواز در نیاورد و افراد بی‌گناه را نکشد.»

مقامات بلندپایۀ روسیه بارها ضمن رد اتهامات «بدون مدرکِ» غربی‌ها مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی خود در سوریه، تصریح کرده‌اند که جنگنده‌های ارتش روسیه تنها گروه‌های تروریستی از جمله داعش را هدف قرار می‌دهند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس نیز ضمن استقبال از طرح آتش‌بس، تاکید کرد این توفق «یک گام مهم به سوی کاهش سطح خشونت‌های دهشتناک در سوریه است».  

وی همچنین گفت این توافق تنها هنگامی کاربرد خواهد داشت که روسیه «داعش و افرادی را که از سوی جامعۀ بین‌المللی به عنوان تروریست معرفی شده‌اند» در سوریه هدف قرار دهد.

اعضای ائتلاف تحت رهبری امریکا با مشارکت بریتانیا از سپتامبر 2014 (حدود شهریور 1393) بدون مجوز دولت سوریه یا سازمان ملل، مواضعی را که ادعا می‌شود متعلق به تروریست‌ها است، بمباران می‌کنند.

این در حالی است که روسیه از تاریخ هشتم مهر سال جاری با مجوز دولت دمشق حملات هوایی خود را علیه مواضع گروه های تروریستی در سوریه آغاز کرده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه، از تمامی طرفین درگیر خواست آن را اجرا کنند. 

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.​

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku