«احتمال تجاوز ترکیه به سوریه در صورت آزادی اعزاز»

احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه (تصویر آرشیوی)

نخست وزیر ترکیه به طور ضمنی اعلام کرد آنکارا در صورت آزاد شدن شهر اعزاز در شمال شرق سوریه به دست نیروهای دولت دمشق، وارد عمل خواهد شد.

احمد داوود اغلو روز جمعه در پاسخ به سوالی مبنی بر تشدید اقدامات ترکیه در آستانه آزادسازی شهر اعزاز گفت: «چند روز صبر کنید تا خودتان به جواب (این پرسش) برسید.»

شهر اعزاز که بین حلب و ترکیه واقع شده است، برای گروه‌های معارض دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه منطقه‌ای راهبردی محسوب می‌شود.

داوود اغلو در حالی که از هلند عازم ترکیه بود، به بیان این اظهارات پرداخت.

وی همچنین در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره لزوم توقف حملات هوایی روسیه در سوریه گفتگو کرده است.

نخست وزیر ترکیه مدعی شد توقف حملات روسیه ممکن است هجوم پناهجویان به ترکیه و اروپا پایان دهد.

نیروهای ارتش سوریه پس از آزادی روستای کفین، واقع در حدود 23 کیلومتری جنوب شهر اعزاز

نخست وزیر ترکیه در حالی این مطالب را مطرح کرد که ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه به پیشرفت‌های جدیدی در استان حلب دست یافته و به مناطق مرزی با ترکیه نزدیک شده است.

داوود اغلو پیشتر در نشستی خبری با مارک روت، نخست وزیر هلند گفته بود در صورتی که تهدیدی متوجه ترکیه باشد، «ما همانگونه در عراق عمل کردیم، در سوریه نیز اقدام خواهیم کرد».

ترکیه به بهانه هدف قرار دادن شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بخش‌هایی از مناطق شمالی عراق را بمباران کرد؛ اقدامی که با اعتراض شدید دولت بغداد مواجه شد.

نصیرنوری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، هفته گذشته حملات اخیر جنگنده‌های ترکیه به روستاهای شمال این کشور را محکوم وآنکارا را به نقض حاکمیت عراق متهم کرد.

ترکیه همچنین نظامیان خود را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در نزدیکی شهر موصل، در شمال عراق مستقر کرده است؛ تصمیمی که با واکنش شدید بغداد و جامعه جهانی مواجه شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku