رویترز: تلفات منا 3 برابر اعلام مقامات سعودی

مراسم تشییع پیکر جانباختگان فاجعه منا - مشهد (عکس از تسنیم)

تازه‎‌ترین آمار خبرگزاری رویترز از تعداد تلفات فاجعۀ منا در حج امسال نشان می‌دهد شمار قربانیان فاجعۀ منا چیزی حدود سه‌برابر تعدادی است که مقامات سعودی اعلام کرده‌اند.

به گزارش پنجشنبۀ خبرگزاری رویترز، بررسی‌ها نشان می‌دهد در جریان فاجعه منا دست‌کم 2 هزار و 70 نفر جان باخته‌اند.

مقامات سعودی کماکان می‌گویند 769 نفر در فاجعۀ منا کشته و 934 نفر زخمی شده‌اند. این آمار از دو روز پس از بروز حادثه تا کنون به روز رسانی نشده است.

وزارت بهداشت عربستان نیز اعلام کرده است هر گونه اختلاف در شمارش تلفات این فاجعه ناشی از آن است که کشورهای اسلامی زائرانی را که به مرگ طبیعی مرده‌اند در شمارش این قربانیان به حساب می‌آورند.

جمهوری اسلامی ایران در این فاجعه بیشترین قربانی را داده است و براساس آخرین آمار ارائه شده 428 زائر ایرانی در منا جان خود را از دست دادند.

عربستان سعودی به دلیل مدیریت ضعیف قبل و بعد از بروز این فاجعه مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است، این درحالی است که مسالۀ تامین امنیت مسلمانان در طول سفر حج یک مسالۀ سیاسی حساس برای خاندان آل سعود در عربستان به شمار می‌آید.

این رقم براساس اطلاعاتی حاصل شده است که مقامات دولتی کشورهای زائران قربانی و رسانه‌های هر کشور ارائه کرده‌اند و نشان می‌دهد که فاجعۀ منا در عید قربان امسال مرگبارترین حادثه در حج بوده است.

پس از فاجعۀ منا، مرگبارترین حادثه مربوط به سال 1990 است که یکهزار و 400 نفر حین ادای فرایض دینی حج در یک تونل جان دادند.

موضع مقامات سعودی در اعلام زائران به عنوان مقصر بروز این فاجعه بر انتقادات علیه ریاض افزود. 

پس از افزایش انتقادات، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان دستور داد تحقیقی در این زمینه صورت بگیرد، اگرچه زمان اعلام نتایج نهایی این تحقیق هیچ‌گاه  اعلام نشد و منتقدان دولت عربستان استقلال و صحت این تحقیق را به چالش کشیدند.

یک سخنگوی وزارت بهداشت عربستان در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز دربارۀ آمار قربانیان فاجعۀ منا گفت که یک کمیته کماکان در حال تحقیق در این مورد است.

در ایمیلی که این سخنگو فرستاده، آمده است: «تمام جزئیات مربوط به این موضوع به زودی و پس از تکمیل تحقیقات این کمیته، منتشر خواهد شد.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فاجعۀ منا به دلیل عبور کاروان یکی از مقامات سعودی و بستن راه بر زائران، اتفاق افتاده است. اگرچه مقامات سعودی این اتهام را به شدت تکذیب می‌کنند.

براساس اعلام مقامات کشورهای زائرین قربانی در فاجعۀ منا، پس از ایران، کشورهای مالی با 282 کشته، نیجریه با 199 کشته، مصر با 182 کشته و بنگلادش با 137 کشته، دارای بالاترین آمار جان‌باخته‌ در این حادثه هستند. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku