News   /   تحليل

گاردین: دعوت از ایران نشانه تغییر سیاست آمریکا و متحدانش است

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (راست) و محمد جواد ظریف

روزنامه گاردین در مقاله ای عنوان کرده است که درخواست از ایران برای ایفای نقش در آینده سوریه، عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و اسرائیل را  وحشت زده خواهد کرد. 

نویسنده این مقاله دعوت از ایران برای گفت‌وگو درباره آینده سوریه را تغییری بسیار مهم در سیاست‌ آمریکا و هم‌پیمانان غربی و عربی این کشور قلمداد کرده است؛ سیاستی که «موجب قوت قلب بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، خواهد شد.»

آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان جمعه گذشته (2 آبان) درباره بحران سوریه در شهر وین نشست چهارجانبه‌ای برگزار کردند که قرار شد این مذاکرات جمعه این هفته (8 آبان) در وین ادامه یابد.

تا به حال تمام نشست‌هایی که با هدف حل بحران سوریه برگزار شده، بدون نتیجه پایان یافته است. در هیچ یک از نشست‌های گذشته از ایران دعوت نشد، اما این بار آمریکا و روسیه رسما از این درخواست کرده‌اند در نشست جمعه در وین شرکت کند.

تهران نیز ضمن پذیرش این دعوت اعلام کرده است، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در راس یک هیات بلندپایه سیاسی در مذاکرات وین شرکت می‌کند.

روزنامه گاردین در سرمقاله‌ای پس از مداخله نظامی روسیه در سوریه، دعوت از ایران را می‌توان نشانه دیگری دانست که همه چیز بر وفق مراد اسد پیش می‌رود.

گاردین می‌نویسد، ایران با حضور خود در این نشست که نخستین بار در چهار سال اخیر است، در کمک به تصمیم‌گیری درباره نتیجه بحران سوریه به طور رسمی ایفای نقش می‌‌کند. بنابراین منطقی است که فرض کنیم ایران به عنوان حامی بشار اسد از موقعیت و جایگاه او دفاع خواهد کرد.

گاردین: دعوت از ایران نشان‌دهنده تغییرمهم  سیاست آمریکا و هم‌پیمانانش است

به نوشته این روزنامه انگلیسی، برخلاف کشورهایی که از «گروه‌های شورشی مخالف اسد» حمایت می‌کنند، ایران با اتخاذ یک سیاست راهبردی غیرمتزلزل، همواره، با حفظ منافع خود، از دمشق حمایت کرده است؛ به همین دلیل کمک‌های مالی، مستشاری و مشاوره در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

گاردین می افزاید، موضع رسمی ایران حمایت از یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه است اما برخلاف روسیه، تهران هرگز اشاره نکرده است که با طرح «گذار سیاسی تحت هدایت سوریه» که تقریبا به طور قطع شامل حذف اسد در این روند خواهد بود، موافق است. ایده حذف اسد که «به شکلی مبهم فرمول بندی شده» نه تنها موضوع اصلی نشست ژنو در سال 2012 بوده، بلکه مبنای همه تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راهی با هدف برون رفت از این بن‌بست است.

گاردین در ادامه به مصاحبه خود با حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، اشاره می‌کند.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با گاردین گفته است: «نقشی که بشار اسد هر روند سیاسی ایفا می‌کند، مهم خواهد بود.»

وی در بخشی از این مصاحبه گفت: «ما تلاش نمی‌کنیم که اسد به عنوان رئیس جمهور برای همیشه در قدرت باقی بماند، ولی ما نسبت به نقشی که او در یکپارچگی ملی سوریه و مبارزه علیه تروریسم ایفا می‌کند، کاملا آگاهیم. مردم سوریه تصمیم نهایی را می‌گیرند و هر تصمیمی که آنها بگیرند، ما نیز تایید می‌کنیم.»

گاردین می‌نویسد دعوت از ایران موجب وحشت عربستان سعودی و دیگر کشورهایی خواهد شد که البته با بزرگ‌نمایی که به خرج می‌دهند از افزایش نفوذ ایران در عراق، یمن، لبنان، بحرین و نیز سوریه بیمناک هستند. ریاض به شدت همه تلاش‌های قبلی سازمان ملل برای حضور ایران در گفت‌وگوهای صلح سوریه را ناکام گذاشت؛ واقعیت این است که ملک سلمان آشکارا در مسیری قرار گرفته که «بازتاب عزم آمریکا، ضعف عربستان و ناامیدی بین‌المللی در قبال سوریه است.»

به نوشته گاردین، ریاض، هم‌پیمانان عرب این کشور در خلیج فارس و اسرائیل همواره بیمناک بوده‌اند که توافق هسته‌ای با ایران که به سال‌ها تحریم علیه این کشور پایان می‌دهد، آزادی بیشتر در اختیار ایران بگذارد تا فعالیت‌های خود را در مناطق دیگر گسترش دهد.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد گروه‌های مخالف سوریه که همواره ایران را به «اشغال‌گری» متهم می‌کنند، از شنیدن خبر حضور ایران خشمگین خواهند شد، دست‌کم به این خاطر که با استناد به ادبیات فرقه‌ای، حضور ایران را عاملی برای تشدید بحران تفسیر می‌کنند.

گاردین در پایان می‌گوید ایران در ماه‌های اخیر به کرات اشاره کرده است «شایسته» دعوت شدن به مذاکرات بیشتری است و می‌خواهد در حل‌وفصل بحران‌های متعدد موجود در منطقه از جمله مبارزه با تروریسم ایفای نقش کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku