ایهود باراک درارتباط با حمله به ناوگان غزه تحت پیگرد قانونی قرار گرفت

ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل

 

ایهود باراک، نخست وزیر اسبق رژیم اسرائیل به علت حمله مرگبار کماندوهای این رژیم علیه ناوگان آزادی ترکیه در سال 2010 میلادی در امریکا تحت تعقیب قانونی قرار گرفته است.

این کاروان صلح که با هدف شکستن حصر غزه در آبهای آزاد در حرکت بود مورد هجوم نیروهای اسرائیل قرار گرفت.  9 فعال حقوق بشر در این حادثه کشته شدند.

والدین فرغان دوغان، فعال 19 ساله، شهروند ترک‌تبار امریکا که در این حمله کشته شد، 24 مهر از ایهود باراک به دادگاهی فدرال در لس آنجلس شکایت کردند.

والدین دوغان می‌گویند کشته شدن فرزندشان غیر قانونی و نوعی شکنجه بوده است.

ایهود باراک که در زمان این حمله وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل بود، روز سه شنبه نزدیک لس آنجلس سخنرانی کرده است اما کنسولگری رژیم اسرائیل در لس آنجلس نتوانسته بلافاصله با وی که هنوز در امریکاست ، ارتباط برقرار کند.

واکنش تل آویو

امانوئل نحشون، سخنگوی وزارت خارجۀ رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای این پیگرد قانونی را نوعی سوء استفاده از ابزار حقوقی با هدف حمله سیاسی به این رژیم نامید.

نحشون درعین حال افزود وی به کمک امریکا در جلوگیری از چنین اقدام قانونی اطمینان دارد.

وکلای والدین دوغان روز چهارشنبه گفتند والدین وی سال‌هاست که به دنبال پیگرد قانونی باراک هستند و آخرین بار در سال 2010 نیز چنین پیگرد قانونی را در فرانسه مطرح کردند.

رودنی دیکسون ، از وکلای والدین دوغان در لس آنجلس روند کنونی را «پیشرفتی مهم» دانسته و دان استومر، یکی دیگر از وکلای این پرونده گفته است، باراک یک «جنایتکار جنگی است که این قتل عام را هدایت کرده است و عدالت باید درباره خانواده دوغان اجرا شود.»

داگلاس کاسل از اساتید دانشگاه بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بین‌المللی کیفری در دانشگاه نوتر دام نیز می‌گوید والدین دوغان تلاش جدی را با هدف پیشبرد این پیگرد قانونی به کار گرفته‌اند.

کماندوهای رژیم اسرائیل در تاریخ ۳۱ ماه می سال ۲۰۱۰ به ناوگان آزادی در آب‎های بین‎المللی دریای مدیترانه حمله کرده و ۹ شهروند ترک از جمله یک نوجوان ترک تحت تابعیت امریکا را کشتند. حدود 50 تن دیگر نیز که بخشی از این ناوگان متشکل از شش کشتی بودند، زخمی شدند.

تصویر آرشیوی از نیروهای ارتش اسرائیل

یکی از قربانیان این حمله نیز پس از سپری کردن چهار سال در وضعیت کما درگذشت.

ناوگان آزادی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه به دنبال شکستن حصر دریایی نوار غزه بود.

در پی این حمله که اعتراضات بین المللی را به همراه داشت، سطح روابط میان آنکارا و تل آویو به طور بی‌سابقه‌ کاهش یافت.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku