ویدئو: تصاویر اولیه حادثه مرگبار منا منتشر شد

بی تفاوتی مسئولان سعودی عامل اصلی جان باختن حاجیان در حادثه مرگبار منا بوده است

یک پایگاه اینترنتی مصری تصاویر ویدئویی از لحظه وقوع ازدحام مرگبار منا که به جان باختن صدها حاجی انجامید، منتشر کرده است.

پایگاه اینترنتی میدیا مصر اکسترا، روز جمعه ویدئویی از لحظات آغازین این حادثه مرگبار را  منتشر کرد که در این تصاویر به خوبی  سوء مدیریت و بی تفاوتی مسئولان برگزاری مراسم رمی جمرات در منا نمایش داده می‌شود.

از نکات قابل توجه در این ویدیو آن است که نیروهای امنیتی سعودی خیل حجاج را به خیابان باریکی هدایت می‌کنند که خروجی ندارد.

آنان با وجود آنکه در نزدیک صحنه شاهد جان باختن حجاج هستند و سر و صدای افراد زیر دست و پا مانده را متوجه می‌شوند، اما با مسدود نمودن یک مسیر خروجی که به محوطه وسیع در کنار کمپ حجاج منتهی می‌شود، مانع تردد حاجیان می‌شوند.

این در حالی است که خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی بی‌نظمی زائران را علت حادثه مرگبار منا اعلام کرده و گفته است اگر زائران «دستور العمل‌ها را دنبال می‌کردند»، چنین فاجعه‌ای روی نمی‌داد.

اما شاهدان عینی روایت متفاوتی از وقوع این فاجعه دارند.

عبدالله لطفی، زائر 44 ساله مصری یکی از کسانی است که از نزدیک شاهد وقوع فاجعه بوده است، در مصاحبه با نشریه گاردین گفت: «دیدم یک نفر پایش لغزید و روی شخصی افتاد که سوار بر ویلچر بود. بعد از آن چند نفر دیگر روی او افتادند. (بعد از آن) مردم سوار هم می شدند تا بتوانند نفس بکشند... مثل یک موج بود. یک لحظه جلو می‌رفتی و سپس ناگهان عقب کشیده می‌شدی.»

احمد ابوبکر، زائر 45 ساله اهل لیبی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است: «نیروهای پلیس همه خروجی‌ها به کمپ حجاج را بسته بودند و فقط یکی را باز گذاشته بودند... آنها هیچ کاری بلند نبودند. حتی نشانی جاده‌ها و اماکن اطراف را بلد نبودند!»  

به این اتفاقات باید توهین نیروهای پلیس به حجاج آفریقایی تبار و عدم تلاش آنان برای شناسایی قربانیان را افزود.

در همین راستا برخی از فعالان سیاسی شهر مکه که نسبت به عملکرد رژیم سعودی انتقاد دارند گفته‌اند احتمال پیش آمدن چنین وقایعی به دلیل بی کفایتی مسئولان برگزاری مراسم حج رو به افزایش است.

هر سال در موسم حج بیش از دو میلیون زائر از سراسر جهان برای بجای آوردن مناسک حج به عربستان سفر می‌کنند. در مراسم حج امسال، به گفته مقامات سعودی تاکنون نزدیک به 1000 نفر (در حادثه منا و سقوط جرثقیل در مکه) جان خود را از دست داده‌اند. حوادث اخیر شبهات جدی در مورد بی کفایتی مقامات سعودی در اداره بزرگترین مراسم عبادی در جهان اسلام بر انگیخته است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku