وضع دوباره مقررات منع آمد و شد در جنوب شرقی ترکیه

هزاران نفر در مراسم خاکسپاری غیر نظامیانی که به دست نیروهای نظامی ترکیه کشته شدند، شرکت کردند. (عکس از AFP)

منابع امنیتی ترکیه می‌گویند با بالاگرفتن درگیری‌ها و کشته شدن دو افسر پلیس در پی انفجار بمب در یک ایست بازرسی در جنوب شرق این کشور، دولت ترکیه بار دیگر مقررات منع آمد و شد وضع کرده است. 

به گزارش رویترز نیروهای ارتش ترکیه با حمایت بالگردهای ارتش محل استقرار پیکارجویان حزب کارگران کردستان موسوم به پ‌ک‌ک را بمباران کردند و گفته می‌شود 6 تن از اعضای پ‌ک‌ک در این حمله کشته شدند.

این حملۀ ارتش ترکیه به تلافی حملۀ پیکارجویان به ایست بازرسی در شهر شرناق (شیرناک) انجام شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک نیروی پلیس دیگر ترکیه نیز در درگیری‌های یکشنبه کشته شده است. 

فرمانداری دیابکر اعلام کرد در منطقه تاریخی سور حکومت نظامی به صورت 24 ساعته اجرا می‌شود. منابع امنیتی از زخمی شدن 7 نیروی پلیس در درگیری‌های این منطقه خبر داده بودند.

در دیگر بخش‌های شهر دیابکر پلیس با پرتاب گاز اشک آور و با استفاده از ماشین‌های آب پاش با گروهی از جوانان که با پرتاب سنگ و ایجاد موانع سعی در به دست گرفتن کنترل خیابان را داشتند، مقابله کرد.

این جوانان به وضع قوانین منع آمد و شد معترض بودند.

فرمانداری شرناق نیز مقررات منع آمد و شد جدیدی را از ساعت 7 به وقت محلی در شهر جیزره که درنزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد، اعمال کرده است. این مقرارت جدید تنها 36 ساعت پس از پایان یافتن حکومت نظامی 8 روزه‌ای که پیشتر در این شهر اعمال شده بود، وضع شده است.

شاهدان عینی می گویند، هزاران نفر امروز برای تشیع جنازه 16 تن که طی هفته گذشته در درگیری‌ها کشته شدند، در شرناق گردهم آمدند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها وابسته به کردهای ترکیه اعلام کرده است که 21  شهروند کرد تبار در جریان حکومت نظامی و در درگیری‌ها کشته شده‌اند. اما دولت ترکیه می‌گوید تنها یک شهروند و 32 پیکارجو در درگیری با نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

پ‌ک‌ک از اواخر قرن گذشته میلادی مبارزه خود را با دولت ترکیه برای تشکیل منطقۀ خودمختار در جنوب شرق این کشور آغاز کرده است. در این درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر جان باخته‌اند.

درگیری میان پ‌ک‌ک و نیروهای امنیتی ترکیه از ماه جولای پس از آغاز حملات هوایی ترکیه علیه مواضع این گروه در شمال عراق از سر گرفته شد. ترکیه پس از بمب گذاری گروه تروریستی داعش در شهر سوروچ که 32 کشته و بیش از یکصد زخمی برجای گذاشت، این حملات را آغاز کرد.

 به دنبال آغاز حملات هوایی ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک، آتش بسی که از سال 2013 برقرار شده بود، لغو شد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku