«افسران سابق صدام اکنون فرماندهان ارشد داعش هستند»

عکس آرشیوی از تروریست‌های داعش

مقام‌های عراقی می‌گویند افسران دوره صدام حسین، دیکتاتور معدوم این کشور از سران گروه تروریستی داعش هستند.

اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت عراق اعلام کرد افسران سابق ارتش و سازمان‌های جاسوسی صدام از فرماندهان ارشد داعش هستند.

بر اساس این گزارش، حدود 100 تا 160 تن از افسران دوره صدام عضو این گروه تروریستی هستند و اکثراً پست‌های میانی و رده بالا دارند.

گفته می‌شود این افسران در پیشروی داعش در عراق و سوریه نقش پررنگی داشته‌اند؛ جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی از نیروهای عراقی، حفظ و ارتقاء تسلیحات و پیشبرد برنامه تسلیحات شیمیاییِ داعش از جمله وظایف این افراد است.

پاتریک اسکینر، یکی از افسران سابق سازمان جاسوسی امریکا (سیا)، در مصاحبه با اسوشیتدپرس با بیان اینکه افسران نظامی و اطلاعاتی صدام «جزء ضروری» پیشروی‌های این گروه تروریستی بوده‌اند، تصریح کرد «پیروزی‌های داعش در سال گذشته جنبه تروریستی نداشت بلکه دستاوردهای نظامی بود.»

اسکینر در مورد شیوه عملِ افسرانِ اطلاعاتی صدام در این گروه تروریستی گفت: «نفوذ اطلاعاتی آنها به روش کلاسیک است؛ در واقع هسته‌های غیر فعال اطلاعاتی در اختیار دارند.»

بر پایه گزارش‌ها، ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرائی معروف به ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش در زندان بوکا با بیشتر افسران دوره صدام آشنا شد.

به گفته رئیس یک واحد اطلاعاتی فعال در زمینه مبارزه با تروریسم، که خواست نامش فاش نشود، زندانیان سابق بوکا پست‌های رده بالای داعش را در اختیار دارند.

وی افزود ابو اعلا افاری، رئیس خزانه‌داری داعش، دست کم چهار تن از اعضای شورای نظامی این گروه تروریستی و «فرماندارانِ» هفت بخش از 12 بخشی که داعش در مناطق تحت کنترل خود مشخص کرده است از زندانیان بوکا بوده‌اند.

رئیس این واحد اطلاعاتی افزود محسن حسن، فرمانده دوم داعش و معاون بغدادی، که با نام‌های مستعار ابو معتز و ابو مسلم الترکمنی شناخته می‌شود، از درجه داران سابق ارتش صدام است.

سرلشکر علی عمران، یکی از فرماندهان ارتش عراق نیز اعلام کرد طاها طاهر العانی، یکی از افسران صدام که پس از سقوط او مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات به دست آورد نیز اکنون یکی از فرماندهان داعش است.

گروه تروریستی داعش ژوئن 2014 به عراق حمله کرد و پس از تصرف موصل بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور را تصرف کرد.

این گروه تا کنون جنایات بسیاری علیه مردم عراق مرتکب شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku