مخالفت انصارالله با طرح رئیس جمهور مستعفی یمن

تصویر آرشیوی از تظاهرات طرفداران جنبش انصارالله در صنعا علیه حملات عربستان سعودی (AFP)

جنبش انصارالله یمن ضمن مخالفت با طرح ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی عبدربه منصور هادی مبنی بر از سرگیری مذاکرات سیاسی و شروط مطرح شده در این طرح را رد کرد.

محمد البخیتی، یکی از مقامات ارشد جنبش انصارالله و عضو شورای سیاسی این جنبش ضمن اعلام مخالفت این جنبش با طرح یاسین گفت: «هیچ کس حق ندارد از جانب عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور برای از سرگیری گفتگو شرط بگذارد.»

 البخیتی روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد، اظهارات ریاض یاسین بی اهمیت است زیرا که هادی و حکومت او هیچ جایگاهی در یمن ندارند.

این مقام ارشد انصارالله افزود: «هادی یک عضو گفتگوی یمن به شمار نمی‌رود زیرا گفتگو بین گروه‌های سیاسی صورت می گیرد و نه افراد، در نتیجه ریاض یاسین و یا هر کس دیگر این صلاحیت را ندارد که برای ادامه گفتگو شرط تعیین کند.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد جنبش انصارالله پیشتر گروه‌های سیاسی یمن را با نظارت سازمان ملل به بازگشت به میز مذاکره و ادامه گفتگو از جایی که متوقف گردید، دعوت نمود اما اوضاع کنونی کشور، موضوع از سرگیری گفتگوها بدون حضور فرستاده‌ی سازمان ملل و میانجیگیری وی را ناممکن ساخته است.»

عربستان عامل بی‌ثباتی در یمن

پیش از این جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن، حملات هوایی عربستان سعودی را عامل به نتیجه نرسیدن روند سیاسی در یمن عنوان کرده بود.

فرستاده سابق سازمان ملل به یمن در گفتگو با «وال استریت ژورنال» اعلام کرد حملات عربستان موجب تشدید اختلافات و گره خوردن مذاکرات گروه‌های یمنی برای دستیابی به راه‌حل بحران این کشور شد و این موضع در آینده نیز حل دیپلماتیک بحران را مشکل می‌کند.

جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن (تصویر آرشیوی)

بن عمر افزود: «با مذاکراتی که میان گروه‌های یمنی انجام شد به توافقی که براساس آن قدرت میان تمامی طرف‌ها از جمله انصارالله تقسیم می‌شد، بسیار نزدیک بودیم. بیش از 60 جلسه مذاکره و 150 دیدار دوجانبه با گروه‌های یمنی برگزار کردیم و در تمامی مسائل اختلافی به غیر از مساله شورای ریاستی به توافق رسیده بودیم اما حمله عربستان همه چیز را متوقف کرد.»

وی با بیان اینکه خشونت‌ها باعث شد همه چیز از بین برود، تاکید کرد: « تنها گروهی که از این خشونت‌ها نفع می‌برد القاعده است.»

بن عمر تنها راه برای حل بحران مذاکرات میان گروه‌های یمنی را پایان «دخالت خارجی» دانست.

ع ع/م ع/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku