بن عمر: حملات عربستان عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح در یمن شد

جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن

جمال بن عمر، فرستاده سابق سازمان ملل به یمن، حملات هوایی عربستان سعودی را عامل به نتیجه نرسیدن روند سیاسی در یمن دانست.

به گفته این دیپلمات کهنه‌کار مغربی، قبایل و جناح‌های سیاسی یمن پیش از آغاز عملیات نظامی عربستان علیه یمن در آستانه حصول یک توافق بر سر تقسیم قدرت بودند.

وی افزود عربستان سعودی، متحدان این کشور و گروه‌های سیاسی یمن با برخی از عبارات قرارداد مورد حمایت سازمان ملل درباره نقش رییس جمهور مخالف هستند.

یک دیپلمات دیگر سازمان ملل که از روند این مذاکرات آگاه است نیز با تکرار اظهارات بن امر می‌گوید ریاض برای جلوگیری از حصول توافقی که جنبش انصارالله را در برمی‌گرفت و قدرت سیاسی بیشتری برای زنان یمنی را تضمین می‌کرد در این کشور مداخله کرد.

بن عمر دو هفته قبل (15 آوریل) به علت انتقاد شدید عربستان سعودی و متحدانش از آنچه که آنها موفقیت اندک وی در تاثیرگذاری بر صحنه سیاسی در یمن خواندند مجبور شد از سمت خود استعفا کند.

شلیک توپخانه سعودی به سوی یمن از یک ایست بازرسی مرزی در جنوب غرب عربستان، 13 آوریل 2015 (عکس از AFP)

عربستان سعودی از ششم فروردین (26 مارس)، بدون هر گونه مجوز سازمان ملل، در تلاش برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، و به منظور تضعیف جنبش انصارالله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی مرگبار قرار داد و بعد از 27 روز در ساعات پایانی روز سه شنبه (اول اردیبهشت) پایان مرحله اول عملیات نظامی خود را اعلام کرد.

این در حالی است که دور جدید حملات هوایی و توپخانه‌ای سعودی‌ها به یمن از روز پنج شنبه (3 اردیبهشت) آغاز شده و مناطق مختلف این کشور فقیر عربی، هدف حملات بی وقفه سعودی‌ها قرار گرفته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در حملات عربستان سعودی به یمن صدها نفر کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.

ز س/د ب

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku