یونسکو اقدام داعش را در تخریب شهر باستانی نمرود عراق محکوم کرد

تصویری گرفته شده از نقوش برجسته تمدن آشوری در شهر باستانی نمرود

سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» عراق را به دست گروه تکفیری داعش، اقدامی  جنون آمیز توصیف و آن را محکوم کرده است.

یونسکو همچنین وعده داده است تا نهایت تلاش خود را برای مبارزه با این تخریب عمدی به کار گیرد.

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یونسکو این اقدام جنون آمیز و ویرانگر را که هولناک بودن این وضعیت را نشان می دهد، محکوم می کند.

بوکووا همچنین با ابراز همبستگی  با مردم عراق گفت تروریست‌های تکفیری مصمم هستند تا تمام آثار تاریخی مردم عراق را از بین ببرند.

وی همچنین تخریب عامدانه  میراث عراق را « جنایت جنگی» توصیف و عهد کرد  یونسکو تمامی توان خود را برای شناسایی و مجازات عوامل این جنایت  به کار گیرد.

تصویری از تروریست های داعش در مکانی نامعلوم در عراق
تصویری از تروریست های داعش در مکانی نامعلوم در عراق

 

داعش روز شنبه ویدئویی را منتشر کرد که ستیزه جویان این گروه را در حال ویران کردن شهر باستانی نمرود در جنوب شرق موصل نشان می دهد . تروریست های داعش پیشتر نیز ویدئوهای مشابهی که آنها را در حال تخریب میراث فرهنگی عراق در موزه موصل و شهر هترا نشان می دهد ، منتشر کرده بودند .

بوکووا افزود : «این تبلیغات و تنفر که  در این اقدامات نهفته است و از طریق اینترنت منتشر می‌شود، نیازمند پاسخ صلح  و آگاهی از تاریخ است . یونسکو از تلاش تمام آنهایی که چه در عراق و مکانهای دیگر برای شفاف سازی اهمیت این میراث و این که چرا نابود کردن این میراث قابل توجیه نیست ، حمایت می کند.»

وی همچنین از تمام رهبران سیاسی  و مذهبی و همچنین جامعه مدنی خواست از هر طریق  ممکن این جنایت را محکوم کنند.

از نمرود که در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد اغلب به عنوان مهد تمدن یاد می شود. نمرود در دوره امپراطوری آشوری نو که از سال 911 قبل از میلاد آغاز شد و در سال 609  قبل از میلاد پایان یافت، پایتخت آشوریان بود.

ن ام/ ح رب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku