ترکیه سخنان «یکجانبه» پاپ درباره نسل‌کشی ارامنه را محکوم کرد

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اظهارات جنجالی اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را که وی در آن برای توصیف کشتار مردم ارمنستان در سال 1915 از واژه «نسل کشی» استفاده کرده بود محکوم کرده است.

داود اوغلو روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی، پاپ را به ایراد سخنان «ناشایست و یکجانبه» متهم کرد و افزود: «ما انتظار داشتیم رهبران مذهبی خواهان برقراری صلح شوند. باز کردن مطالب بایگانی شده برای کسانی که قلب‌هایشان مهر و موم شده هیچ فایده‌ای ندارد.»

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد موضع اخیر پاپ با موضع قبلی وی در سفر ماه نوامبر به ترکیه مغابرت داشت و ابراز امیدواری کرد شاهد تجدیدنظر در رفتار پاپ باشد.

تنش‌ها بین آنکارا و واتیکان پس از آن بالا گرفت که پاپ 78 ساله قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول را «نخستین نسل کشی قرن بیستم نامید.»

سخنرانی پاپ فرانسیس در واتیکان، 12 آوریل 2015
سخنرانی پاپ فرانسیس در واتیکان، 12 آوریل 2015

پاپ فرانسیس یک‌شنبه (23 فروردین) در صدمین سالروز کشتار ارامنه  که در کلیسای سنت پیتر در واتیکان برگزار شد گفت: «ما برای گرامیداشت صدمین سالگرد این حادثه غم انگیز اینجا هستیم، کشتار عظیم و بی‌معنایی که اجداد شما مجبور به تحمل آن شدند.»

ترکیه در پی اظهارات پاپ فرانسیس در مورد کشتار ارامنه در دوران حکومت عثمانی، سفیر واتیکان در آنکارا را فرا خواند و وزارت خارجه این کشور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات پاپ «خلاف واقعیت تاریخی و حقوقی» است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در پیامی در توئیتر سخنان پاپ درباره این واقعه را «بی اساس» و «خلاف واقعیت تاریخی» توصیف کرد.

آنکارا واژه «نسل‌کشی» را رد می‌کند و می‌گوید 300 تا 500 هزار ارمنی و دست‌کم همین تعداد از اتباع ترکیه که بین سال‌های 1915 و 1917 کشته شدند تلفات جنگ جهانی اول محسوب می‌شوند.

با این وجود، ارمنستان می‌گوید حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از ارامنه ساکن سرزمینهای تحت کنترل امپراتوری عثمانی در این دوره زمانی کشته شدند و مرگ آنان باید به عنوان نسل کشی در نظر گرفته شود.

ز س/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku