فدراسیون بین المللی حقوق بشر گزارشی مفصل از جنایات جنگی اسرائیل به دیوان لاهه تقدیم کرد

تصویری از کودکان فلسطینی در میان آوارهای به جامانده جنگ 50 روزه رژیم اسرائیل علیه نوار غزه. (13 مارس 2015)

فدراسیون بین المللی حقوق بشر (FIDH) در گزارشی مشروح به «دادگاه کیفری بین المللی» (ICC) ، از جنایات جنگی و جرائم ضد بشری رژیم اسرائیل در حملات مرگبار خود به نوار محاصره شده غزه در تابستان 2014 انتقاد کرد.

 گزارش این سازمان حقوق بشر که مقر آن در پاریس، پایتخت فرانسه قرار دارد، در حالی به دادگاه بین المللی لاهه تقدیم شده است که بر اساس گزارش های منتشر شده، فلسطین روز چهارشنبه (12 فروردین) در مراسمی رسمی در لاهه، به عضویت رسمی دادگاه کیفری بین المللی دست می یابد و با عضویت در این دادگاه می تواند رژیم اسرائیل را به اتهام جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

دادستانی دادگاه کیفری بین المللی به درخواست فلسطینی‌‌ها در ماه ژانویه، درباره جنایات اسرائیل در نوار غزه تشکیل پرونده داده است.

جنایات جنگی اسرائیل در جنگ غزه و روند غیرقانونی شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین های اشغال شده از جمله شکایات فلسطینی‌ها در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه به شمار می آیند.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر در گزارش خود که روز جمعه منتشر شد، به نمونه هایی از حملات بی رویه و مستقیم علیه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، استفاده نامتناسب از زور (نیروی قهریه) و همچنین حملات عمدی به سرویس های پزشکی در جریان جنگ اخیر رژیم اسرائیل به غزه اشاره کرده است.

سازمان غیر دولتی حقوق بشر اف آی دی اچ ، به عنوان اولین سازمانی که بعد از آتش بس موقت آگوست سال 2014 میان فلسطین و اسرائیل، به نوار غزه دسترسی یافت، همچنین در گزارش خود شواهدی را که از قربانیان جنگ 50 روزه اسرائیل به این نوار ساحلی جمع آوری کرده، ارائه داده است.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر ابراز امیدواری کرده است یافته های مطرح شده در گزارش اخیر این سازمان  مدارک و اسناد بیشتری را در حمایت از اقامه دعوای فلسطین علیه جنایات جنگی رژیم اسرائیل در نوار غزه عرضه  کند.

تصویر آرشیوی از آتشبار توپ‌خانه ارتش اسرائیل در حمله به نوار غزه.

 

شاوان جبارین Shawan Jabbarin ، معاون رئیس سازمان فدراسیون بین المللی حقوق بشر، با اشاره به انتظار «بیش از حد طولانی» فلسطینی ها برای طرح شکایت علیه اسرائیل، گفت : «هم اکنون زمان آن فرا رسیده است دیوان بین المللی کیفری از بررسیِ صرفا مقدماتیِ این مناقشه، به سمت یک رسیدگی همه جانبه و کامل حرکت کند. دادستان [دادگاه لاهه] باید به منظور درک بزرگی گستره‌ی جنایات، به میدان برود.»

در همین حال صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین، روز دوشنبه اعلام کرد دادگاه کیفری بین المللی روند رسیدگی و بررسی پرونده ارتکاب جنایات جنگی رژیم اسرائیل در جنگ غزه را آغاز کرده است.

 عریقات تصریح کرده است: « ما به آن ها می گوییم: قربانی هستیم... کسانی که از قرارگرفتن در پیشگاه عدالت می هراسند، باید به جنایات خود پایان دهند.»

 رژیم اسرائیل اوایل جولای سال گذشته (2014 میلادی) با آغاز جنگی دیگر علیه نوار غزه، این منطقه فقیرنشین فلسطینی را هدف حملات مرگبار قرار داد.

 جنگ اخیر غزه، 26 آگوست 2014 میلادی، بعد از مذاکرات غیرمستقیم میان فلسطین و اسرائیل در قاهره، پایتخت مصر، با برقراری آتش بس پایان یافت.

 در جنگ 50 روزه رژیم اسرائیل علیه غزه، حدود 2 هزار و 200 فلسطینی از جمله 577 کودک کشته و 11 هزار و 100 فلسطینی زخمی شدند.

 ن م/ ح ع

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku