یک مقام آلمانی عربستان سعودی را صادر کننده تروریسم در خاورمیانه خواند

کلودیا روت، نایب رئیس مجلس آلمان از عربستان به عنوان صادر کننده تروریسم درخاورمیانه نام برد(عکس AFP)

نایب رئیس مجلس آلمان از عربستان سعودی به عنوان «صادر کننده تروریسم درخاورمیانه» نام برد.

کلودیا روت درگفت وگو با روزنامه «دی ولت» اظهارکرد: بخش مهمی از نسل جوانتر تروریست‌های تندرو درسوریه، عراق وافغانستان ازعربستان سعودی آمده‌اند.

این رهبر سابق حزب سبزها، ریاض را به ایجاد «غولی» متهم کرد که اکنون خود به سختی می تواند از پس آن برآید.

درهمین حال، روت دوباره خواستار توقف فوری صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان سعودی شد وگفت: این سلاح ها یا ممکن است برای سرکوب ناآرامی های داخلی یا مداخله نظامی درکشورهای همسایه نظیر بحرین به کار رود.

اظهارات این مقام آلمانی از عربستان سعودی در حالی است که زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان روز شنبه برای گفت و گو درباره پاره ای مسائل به ریاض سفر کرده است.

صادرات تجهیزات نظامی و مساله گروه تروریستی داعش مهمترین محور گفت و گوهای گابریل با مقام‌های عربستانی عنوان شده است.

صادرات تسلیحات به شماری از کشورها از جمله عربستان همواره در سالهای گذشته خبرساز بوده است. هم‌اکنون صادرات برخی از اقلام نظامی از آلمان به عربستان مجاز است. ارزش صادرات تسلیحاتی آلمان در ژانویه گذشته به عربستان 110 میلیون یورو برآورد شد. عربستان در سال 2014 با واردات 209 میلیون یورویی رتبه ششم کشورهای واردکننده تسلیحات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این کشور به موارد متعددی از نقض حقوق‌بشر متهم شده است.

در همین حال موسسه تحقیقاتی IHS، گزارش داد عربستان سعودی در سال 2014 با پیشی گرفتن از هند، به نخستین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان تبدیل شده است.

کارشناسان این موسسه روز یکشنبه در گزارشی خاطر نشان کردند میزان واردات تسلیحات عربستان سعودی در سال 2014 میلادی با 54 درصد افزایش به 6 میلیارد و پانصد میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که میزان واردات تسلیحاتی هند در این مدت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

بن مورز از موسسه تحقیقاتی یاد شده می گوید : «رشد خرید تسلیحات در عربستان سعودی با توجه به سفارشات قبلی چشمگیر بوده است، این آمار کاهش نخواهند یافت .»

وی افزود: « شما گسستگی سیاسی را در سراسر منطقه شاهد هستید وهم زمان در اختیار داشتن نفت به این کشورها اجازه خرید تسلیحات را می‌دهد.»

بنابر این گزارش میزان خرید تسلیحات عربستان در سال جاری با رشد 52 درصدی به 9 میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش خواهد یافت . به این معنا که یک دلار از هر هفت دلاری که در سطح جهانی روی تسلیحات هزینه میشود را عربستان سعودی پرداخت خواهد کرد.

بنابراین گزارش، امریکا سال گذشته میلادی  با فروش 8 میلیارد و چهار میلیون دلار، تسلیحات به کشورهای منطقه خاورمیانه، بزرگترین صادر کننده سلاح به این منطقه بوده است. میزان صادرات تسلیحاتی امریکا در سال 2013 میلادی 6 میلیارد دلار گزارش شده بود.

ن ام/ م ح

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku