بن عمر: تشکیل شورای ریاست جمهوری پیشنهاد یمنی‌ها است

عبد الملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصار الله (سمت راست) و فرستاده سازمان ملل جمال بن عمر

«جمال بن عمر» فرستاده ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل به یمن گزارش‌های حاکی از توافق وی با رهبر گروه انصار الله مبنی بر تشکیل شورای ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

بن عمر در بیانیه‌ای اعلام کرد افراد شرکت کننده در گفتگوی کنونی یمن نمایندگان احزاب مختلف این کشور هستند و فرستاده سازمان ملل طرف مذاکرات  نیست و نقش وی تنها به هماهنگی و میانجگیری بین گروه‌ها خلاصه می شود. وی ادامه داد: فرستاده‌ی بین المللی هیچگونه منافعی را در یمن دنبال نمی کند و تنها در جستجوی گزینه‌ای برای تقسیم قدرت در این کشور و توافق اطراف مورد نزاع طوری که با ارزش‌های سازمان ملل در تعارض نباشد.

وی اشاره کرد «گزینه‌ی تشکیل شورای ریاست جمهوری پیشنهاد او نبود بلکه یکی از گزینه‌های مطرح شده روی میز مذاکرات می باشد». از جهتی دیگر تشکیل شورای ریاست جمهوری تنها گزینه مطرح نبوده است. بن عمر افزود هیئتی از احزاب شرکت کننده در مذاکرات داوطلب شد تا گزینه‌های مطرح شده را به صورت مستقیم به رئیس جمهور مستعفی این کشور عبد ربه منصور هادی ارائه دهد.

بن عمر نیز خاطر نشان کرد «اینجانب موضع شفاف خود را به صورت رسمی در گزارشات شورای امنیت سازمان ملل و یا از طریق کنفرانس‌های خبری اعلام می کنم و عاقلانه نیست کسی دیدگاه‌های شخصی خود را به عنوان موضع بنده معرفی کند».

بیانیه‌ی خشمگین جمال بن عمر در پی اظهارات «محمد قحطان» یکی از رهبران حزب اصلاح و یکی از اعضای شرکت کننده در کنفرانس گفتگوی یمن صادر گردید. قحطان رئیس هیئت حزب اصلاح شرکت کننده در گفتگوی کنونی یمن پیشتر در گفتگو با روزنامه «عکاظ» عربستان سعودی اظهار کرده بود جمال بن عمر با رهبر جنبش انصار الله عبد الملک بدر الدین حوثی برای تشکیل شورای ریاست جمهوری بر سر توافق رسیده است.

پیشتر رسانه‌های خبری یمن گزارش دادند منصور هادی پیشنهاد جدید فرستاده سازمان ملل را رد کرده است. بنا به گزارش‌ هادی، دو پیشنهاد ابقای خود به عنوان رئیس جمهور با تعیین چهار معاون و اصلاح موسسه ریاست جمهوری، تشکیل شورای ریاست جمهوری با رهبری وی را رد کرده است. منابع سیاسی که خواستند نامشان فاش نشود عنوان کردند با وجود موافقت جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی یمن به ریاست علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن با این پیشنهاد هادی آنها را رد کرد.

منابع نزدیک به هادی موضع وی و عدم پذیرش این طرح را تشکیل ائتلاف‌های استراتژیک جدید بعد از خروج از صنعا قلمداد کردند. این منابع نیز افزودند تغییرات سیاسی، اقتصادی و نظامی اخیر هادی در چارچوب اقدامات اخیر قرار می گیرد.

منابع آگاه در گفتگو با روزنامه العربی الجدید عنوان کردند انتقال مراکز مالی از صنعا به عدن دشوار است به همین خاطر هادی قرار است کلیه‌ی کمک‌های مالی را به شعبه بانک مرکزی در شهر عدن منتقل کند و خود به اداره ی این اموال مبادرت ورزد.

منابع محلی در شهر عدن نیز به دیدار هادی با مقامات محلی استانی از استان‌های شرقی و مرکزی کشور افزون بر آن سران قبایل این استان ها خبر دادند. این منابع این دیدارها را در راستای تلاش هادی برای رویارویی با جنبش انصار الله (حوثی‌ها) تعبیرکردند.

عبد ربه منصور هادی هر گونه راه حل سیاسی را منوط  به عقب نشینی اعضای جنبش انصار الله از صنعا پایتخت یمن و اجرای بندهای تفاهمنامه شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد.

هادی روز شنبه نیز شهر عدن را به عنوان پایتخت یمن اعلام کرد و افزود صنعا در حال حاضر یک شهر اشغال معرفی کرد.

ناظران متعقدند اقدام مزبور هادی یک اقدام نمادین است زیرا که تغییر پایتخت نیازمند تغییر قانون اساسی می باشد.

ع ع/ ک ا 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku