گزارش: شکنجه زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل افزایش شدیدی یافته است

اجرای نمایشی یکی از روش‌های شکنجه شین بت (عکس از AP)

بنا بر گزارشی جدید، شکنجه زندانیان فلسطینی به دست ماموران سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، در نیمه دوم سال 2014 میلادی هفت برابر شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه با اشاره به اظهارات وکلای زندانیان فلسطینی اعلام کرد موارد شکنجه‌های ماموران شین بت از هشت فقره در نیمه اول سال 2014 به 51 فقره در نیمه دوم همان سال افزایش یافت. این رقم حاکی از تشدید این رویکرد نگران کننده است.

این روزنامه اطلاعات مزبور را دادگاه‌های نظامی رژیم اسرائیل و گروه «کمیته عمومی مخالف شکنجه» جمع آوری کرده است. در این اطلاعات به استفاده متداول از روش‌های شکنجه از جمله ممانعت از خوابیدن، ضرب و جرح و بستن زندانیان در حالت‌های دردناک برای مدت زمانی طولانی اشاره شده است.

بنا بر اعلام هاآرتص، شکنجه ماموران شین بت باعث شده برخی از مظنون‌ها تحت فشار به دروغ اعتراف کنند و جرائمی را که هرگز رخ نداده‌اند، گردن بگیرند.

این روزنامه به پرونده یکی از فلسطینی‌های بی‌شماری که به اتهام ربودن و قتل سه شهرک نشین اسرائیلی در ژوئن 2014 زندانی شده و برای کسب اعتراف به دست داشتن در این حادثه شکنجه شده بودند، بودند اشاره کرد.

این مظنون فلسطینی که نام وی محمد هتیب اعلام شد، به اتهام تیراندازی هوایی در سال 2006 و شرکت در تظاهرات مورد حمایت جنبش حماس محکوم شد.

شین بت سابقه طولانی در شکنجه هزاران فلسطینی دارد. به موجب قوانین اسرائیل، امکان استفاده از شکنجه فیزیکی علیه مظنون‌ها در موارد «نیاز فوری» وجود داد. این موارد را دادستان کل اسرائیل تعیین می‌کند.

این گزارش همچنین آشکار کرد شکنجه مظنون‌های فلسطینی در رژیم اسرائیل به هیچ وجه غیرقانونی نیست اما شین بت موظف است گزارش شکنجه‌های مورد استفاده روی مظنون‌ها را در اختیار دادگاه قرار دهد تا قضات اسرائیلی نسبت به صحت مدارک گردآوری شده در شرایط شکنجه اعلام نظر کنند.

اسناد به دست آمده حاکی از آن است که برخی از روش‌های شکنجه در مقایسه با روش‌هایی که دادگاه عالی غیر قانونی اعلام کرد، دارای خشونت کمتر است.

تل آویو به دلیل برخورد بی‌رحمانه با زندانیان فلسطینی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. هزاران فلسطینی بدون اینکه محاکمه شده باشند برای مدت‌های طولانی در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

م ع/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku