News   /   آمريکا   /   تلگرام

«پوتین شخصاً در هک تبلیغات انتخاباتی در امریکا دست داشت»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه

شبکۀ «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از دو مقام اطلاعاتی امریکا که به نامشان اشاره نشده، ادعا کرده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تلاش مسکو برای آنچه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خوانده شده، «شخصاً دست داشته است.»

این شبکۀ خبری چهارشنبه (24 آذر) گزارش داد مقام‌های اطلاعاتی امریکا «با اطمینان زیادی» عقیده دارند پوتین در چارچوب بخشی از «انتقام‌گیری» از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در حملات سایبری در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها مداخله کرد.

این مقام‌های اطلاعاتی که ظاهراً به این اطلاعات دسترسی مستقیم داشتند، به ان‌بی‌سی نیوز گفتند پوتین شخصاً دستور چگونگی افشای مطالب هک‌شده از قانون‌گذاران دموکرات امریکا و استفاده از آن‌ها را صادر کرد.

آن‌ها افزودند رئیس‌جمهور روسیه نه‌تنها به دنبال «انتقام‌گیری» از کلینتون بود بلکه می‌خواست از فساد گسترده در سیاست امریکا پرده بردارد.

کلینتون در زمان تصدی پست وزارت خارجۀ امریکا در سال 2011 آشکارا صحت انتخابات پارلمانی روسیه را به چالش کشید و گفته می‌شود مخالفان را برای برپایی اعتراضات خیابانی علیه دولت پوتین تحریک کرد. دو مقام امریکایی یادشده ادعا می‌کنند پوتین هرگز کلینتون را به علت انجام این اقدامات ضد روسی نبخشیده است.

هیلاری کلینتون، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا
هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا

واشنگتن‌پست هفتۀ گذشته در گزارشی با نام «ارزیابی محرمانۀ سیا» اعلام کرد روسیه برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در روند انتخابات مداخله کرد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، به دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور دستور داد حملات سایبری روسیه در زمان تبلیغات انتخاباتی در امریکا را به‌طور کامل بررسی کنند و نتیجه را پیش از پایان دورۀ ریاست‌جمهوری وی در ژانویه در اختیارش بگذارند.

ترامپ یکشنبه (21 آذر) در مصاحبه با فاکس نیوز گفت دموکرات‌ها در انتشار گزارش‌های خبری مرتبط با ارزیابی‌های اطلاعاتی مبنی بر دخالت روس‌ها در انتخابات، دست دارند.

در همین حال، دفتر نظارت بر تمامی 17 دستگاه جاسوسی امریکا ارزیابی سیا را دربارۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع ترامپ نپذیرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز که سه‌شنبه (23 آذر) منتشر شد، دفتر «ادارۀ اطلاعات ملی امریکا» یافته‌های سیا را به علت نبود مدرک قطعی دال بر حملات سایبری روسیه برای افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات، تأیید نکرده است.

پوتین در زمان تبلیغات انتخاباتی ترامپ از وی به‌عنوان «فردی که بدون شک بسیار فوق‌العاده و باهوش است» نام ‌برده بود.

هیلاری کلینتون در تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها ادعا کرد روسیه برای تقلب در انتخابات امریکا به نفع ترامپ تلاش می‌کند. کلینتون در آخرین مناظرۀ خود با ترامپ وی را به داشتن روابط محرمانه با مسکو متهم کرد و گفت پوتین دوست دارد رئیس‌جمهور امریکا فردی «دست‌نشانده» باشد.

مسکو هرگونه دخالت در انتخابات امریکا را قویاً رد کرده است. 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku