News   /   اروپا

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه: مواضع ترامپ و پوتین به هم نزدیک است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، هنگام سخنرانی در نیویورک (19 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

یکی از مقامات عالی‌رتبۀ روسیه مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه را در سیاست خارجی نزدیک به هم دانسته است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، شامگاه پنج‌شنبه تصریح کرد: «ترامپ گفته است منافع امریکا اولویت اصلی وی است و برای برقراری روابط با هر کشوری آماده است. پوتین نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده و دربارۀ اولویت‌های ملی روسیه سخن گفته است.»

سخنگوی کرملین افزود رویکرد پوتین و ترامپ در سیاست خارجی «به‌طور شگفت‌انگیزی به یکدیگر نزدیک» است و با توجه به این موضوع، شاید بتوان خوش‌بین بود که آن‌ها دست‌کم بتوانند گفت‌وگویی را برای بهبود روابط دوجانبه آغاز کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه

سخنگوی کرملین درعین‌حال اذعان کرد روابط امریکا و روسیه به‌سرعت به سطوح بالا نخواهد رسید و بهبودی روابط دوجانبه زمان‌بر خواهد بود.

وی گفت: «فضای دستیابی به اعتماد دوجانبه سال‌ها طول خواهد کشید. در حال حاضر، به‌ویژه بعد از آسیب جدی که طی سال‌های گذشته به روابط ما وارد شده است، نمی‌توان اعلام کرد فضای اعتمادِ دوجانبه وجود دارد.»

پسکوف بر تمایل پوتین برای داشتن روابط خوب و بهبود روابط با امریکا تأکید کرد و درعین‌حال افزود: «پوتین سیاست مداوم و انعطاف‌پذیری را دنبال می‌کند، اما انعطاف‌پذیری حدومرز دارد. رئیس‌جمهور روسیه موافق روابط خوب و بهبودی روابط با امریکاست، [اما] باید دید تلاش متقابل تا چه اندازه است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هنگام سخنرانی در مراسم دریافت اعتبارنامه‌های دیپلماتیک از سوی سفرای خارجی در کاخ کرملین در مسکو (19 آبان 1395)

رئیس‌جمهور روسیه، چهارشنبه در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا گفت «گفتمان سازنده» میان مسکو و واشنگتن به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی دربارۀ بهبود روابط دوجانبه میان مسکو و واشنگتن ابراز امیدواری کرد و گفت: «ما درک می‌کنیم و واقف هستیم که در حال حاضر در این زمینه مسیری دشوار پیش رو خواهد بود... سطح کنونی روابط میان امریکا و روسیه که شما شاهد آن هستید، تقصیر ما نبوده است.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجۀ روسیه نیز روز پنج‌شنبه در مصاحبه با اینترفاکس اعلام کرد وزارت خارجۀ این کشور پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ستاد تبلیغاتی ترامپ «تماس» داشته است.

روابط میان مسکو و واشنگتن، بعد از همه‌پرسی مارس 2014 در جمهوری کریمه برای جدایی از اوکراین و اعلام استقلال و پیوستن آن به فدراسیون روسیه به تیرگی گرایید و به پایین‌ترین سطح خود بعد از جنگ سرد رسید.

وخامت روابط دو کشور همچنین در سال گذشته بعد از مشارکت نظامی مسکو در نبرد سوریه علیه تروریست‌های داعش شدت یافت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku