News   /   اروپا

پوتین و ترامپ دربارۀ عادی‌سازی روابط گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا دربارۀ اهمیت «عادی‌سازی» روابط بین مسکو و واشنگتن گفتگو کرده‌اند.

طبق بیانیه‌ای که کرملین دوشنبه (24 آبان) منتشر کرد، در این تماس تلفنی که اولین گفتگوی دو طرف پس از پیروزی ترامپ در انتخابات بود، رئیس‌جمهور روسیه «پیروزی وی را در این انتخابات تاریخی تبریک گفت.»

در ادامۀ این بیانیه آمده است دو طرف همچنین درزمینۀ فراهم کردن شرایط برای برگزاری یک «دیدار خصوصی» با یکدیگر و ادامۀ تماس‌های تلفنی توافق کردند. پوتین و ترامپ هر دو به «وضعیت بسیار نامطلوب روابط روسیه-امریکا در حال حاضر اذعان و بر ضرورت اقدام مشترک فعالانه برای عادی‌سازی این روابط تأکید کردند.»

رئیس‌جمهور روسیه در این تماس تلفنی از آمادگی خود برای «مشارکت با دولت جدید امریکا بر اساس برابری، احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر» خبر داد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه در این تماس تلفنی دربارۀ خاتمه دادن به مناقشۀ سوریه نیز گفتگو شد، آمده است آن‌ها همچنین «درزمینۀ ضرورت تشریک‌مساعی برای مقابله با دشمن شمارۀ یک خود یعنی تروریسم و افراط‌گرایی بین‌المللی توافق کردند.»

پوتین در زمان تبلیغات انتخاباتی ترامپ از وی به‌عنوان «فردی که بدون شک بسیار فوق‌العاده و باهوش است» نام ‌برده بود.

هیلاری کلینتون، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها ادعا کرد روسیه برای تقلب در انتخابات امریکا به نفع ترامپ تلاش می‌کند. کلینتون در آخرین مناظرۀ خود با ترامپ وی را به داشتن روابط محرمانه با مسکو متهم کرد و گفت پوتین دوست دارد رئیس‌جمهور امریکا فردی «دست‌نشانده» باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku