News   /   آمريکا   /   تلگرام

رژیم صهیونیستی از برنامۀ کاهش‌ بودجۀ دولت آمریکا مستثنی شده است

تصویری از دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا (سمت راست)، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید (27 بهمن 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور امریکا در برنامۀ کاهش بودجۀ دولت این کشور، برای رژیم اسرائیل استثنا قائل شده است.

وزارت امور خارجۀ امریکا می‌گوید در بودجۀ پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، کمک امریکا به رژیم اسرائیل کاهش نخواهد یافت.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا، روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن، رژیم اسرائیل را در روند کاهش بودجۀ دولت مستثنی دانست و گفت: «کمک ما به اسرائیل تضمین شده است و به‌طور آشکار پایبندی شدید ما را به یکی از قوی‌ترین شرکا و هم‌پیمانانمان نشان می‌دهد.»

وزارت امور خارجۀ امریکا همچنین اعلام کرده است سطح کمک امریکا به برخی کشورها ازجمله مصر و اردن همچنان در دست بررسی است و در چند ماه آینده همه موارد مربوط به بودجه مشخص خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا بودجه پیشنهادی 1.1 تریلیون دلاری خود برای سال مالی 2018 را منتشر کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در بودجۀ پیشنهادی ترامپ که برای بررسی به کنگره ارائه شده است، حدود 30 درصد از بودجۀ وزارت خارجه و سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش یافته و بودجۀ وزارت دفاع افزایش داشته است.

در بودجۀ درخواستی ترامپ، پیشنهاد افزایش 54 میلیارد دلاری بودجۀ نظامی مطرح شده است.

ترامپ در پیشنهاد خود، خواستار کاهش بودجه‌های غیر دفاعی وزارت خارجه، وزارت مسکن و توسعه شهری و سازمان حفاظت از محیط زیست و حذف کامل بودجه یک سری دیگر از برنامه‌های فدرال شده است.

تصویری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، هنگام سخنرانی در کمیتۀ روابط عمومی امریکا-اسرائیل (آیپک) در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در 21 مارس 2016 میلادی (2 فروردین 1395)

ترامپ، در لایحۀ پیشنهادی بودجۀ سال 2018 میلادی، 3.1 میلیارد دلار برای آنچه «کمک امنیتی به اسرائیل» عنوان کرده، اختصاص داده است.

طبق گزارش‌های کنگرۀ امریکا که آذرماه 1395 منتشر شد، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دریافت‌کنندۀ کمک‌های خارجی امریکا از جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می‌رود.

کمک نظامی امریکا به اسرائیل از زمان آغاز در سال 1962  تاکنون به 124.3 میلیارد دلار رسیده است.

واشنگتن در زمان ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش و بر مبنای قراردادی ده‌ساله که سال 2018 منقضی می‌شود، از سال 2007 میلادی تاکنون، سالانه 3 میلیارد و 100 میلیون دلار به رژیم اسرائیل کمک می‌کند.

واشنگتن و تل‌آویو سپتامبر2016 میلادی (َشهریور 1395) بر سر بستۀ جدید کمک نظامی امریکا به ارزش دست‌کم 38 میلیارد دلار در یک دورۀ 10 ساله توافق کردند.

طبق این توافق، کمک نظامی یادشده سالانه دست‌کم 3.8 میلیارد دلار خواهد بود که از 3.1 میلیارد دلاری که طبق توافق کنونی امریکا و رژیم صهیونیستی سالانه به این رژیم پرداخت می‌شود، بیشتر است.

رژیم اسرائیل در ابتدا، سالانه دست‌کم 4.5 میلیارد دلار از امریکا درخواست کرده بود.

بستۀ جدید پیشنهادی همچنین بودجۀ سامانه‌های موشکی اسرائیل را نیز شامل می‌شود.

این هزینه تاکنون به‌طور جداگانه از سوی کنگرۀ امریکا تأمین شده است. قانون‌گذاران امریکا برای این منظور، در سال‌های اخیر، حدود 600 میلیون دلار به رژیم اسرائیل کمک مالی کرده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku