News   /   آمريکا

ارزش قرارداد نظامی جدید امریکا و اسرائیل؛ 38 میلیارد دلار

ارزش بستۀ جدید کمک‌های نظامی امریکا به اسرائیل حدود 38 میلیارد دلار گزارش شده است. (تصویر آرشیوی)

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزش بستۀ جدید کمک‌های نظامی 10 سالۀ امریکا به اسرائیل دست‌کم 38 میلیارد دلار است.

یک منبع آگاه سه‌شنبه به رویترز گفت امریکا و اسرائیل بر سر قرارداد کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو به توافق نهایی دست یافته‌اند و  قرارداد این بستۀ کمکی جدید احتمالاً ظرف روزهای آتی امضا خواهد شد.

واشنگتن و تل آویو برای تمدید قرارداد کنونی که 2018 منقضی می‌شود، مذاکراتی فشرده را از نوامبر 2015 برگزار کردند تا قرارداد 10 سالۀ دیگری را به امضا برسانند.

واشنگتن از زمان ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و بر مبنای قراردادی نظامی، از 2007 سالانه 3/1 میلیارد دلار به رژیم اسرائیل کمک می‌کند.

اسرائیل سال گذشته درخواست بستۀ کمکی 5 میلیارد دلار در سال را مطرح کرده بود اما مقام‌های این رژیم توقع خود را کاهش دادند و رقم پیشنهادی خود را 4/5  میلیارد دلار اعلام کردند.

سامانه موشکی موسوم به گنبد آهنین (تصویر آرشیوی)

امریکا علاوه بر ارائه بسته کمک‌های نظامی، مخارج دیگر پروژه‌های نظامی اسرائیل از جمله سامانه موشکی موسوم به «گنبد آهنین» را نیز تامین می‌کند.

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص نیز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد پنج میلیارد دلار از مبلغ این بستۀ کمکی برای توسعۀ سامانه‌های موشکی صرف خواهد شد.

بنا بر گزارشی که کنگرۀ امریکا ارائه کرده است کمک‌های نظامی واشنگتن به اسرائیل از سال 1962 تا کنون، به بیش از 124 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجموع بودجۀ نظامی اسرائیل بدون احتساب کمک‌های امریکا 16 میلیارد دلار است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku