ایران، محور گفتگوهای پسر پادشاه عربستان و ترامپ در کاخ سفید

دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، پسر پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در کاخ سفید، 24 اسفند 1395 (عکس از رویترز)

پسر پادشاه عربستان سعودی و رئیس‌جمهور آمریکا طی دیداری در کاخ سفید دربارۀ مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده‌شده، گفتگو کردند.

دونالد ترامپ در اولین دیدار خود با یک مقام ارشد از خاورمیانه، سه‌شنبه در کاخ سفید میزبان محمد بن سلمان، پسر پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی بود.

گفته می‌شود این دیدار با محوریت همکاری‌های اقتصادی و مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه خوانده‌شده، برگزار شده است.

ترامپ و پسر پادشاه عربستان پس از این دیدار حاضر نشدند در مورد گفتگوهایشان حرفی بزنند و تنها به گرفتن عکس اکتفا کردند.

در این دیدار مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، جارد کوشنر، داماد ترامپ، راینس پریبس، رئیس دفتر ترامپ و چند تن دیگر از مشاوران و نزدیکان ترامپ حضور داشتند.

دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، پسر پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در کاخ سفید، 24 اسفند 1395 (عکس از رویترز)

مشاور ارشد پسر پادشاه عربستان این دیدار را «نقطۀ عطف تاریخی» در روابط آمریکا و عربستان سعودی توصیف کرد و گفت دیدار محمد بن سلمان و ترامپ «تغییری بزرگ در روابط بین دو کشور در عرصه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی» ایجاد می‌کند.

پس از این دیدار در کاخ سفید، ترامپ شاهزادۀ سعودی و همراهانش از جمله عادل الجبیر، وزیر خارجۀ عربستان را به ضیافت ناهار دعوت کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا دیدارش با پسر پادشاه عربستان را دیداری خوب توصیف کرد اما گفت آمریکا به‌طور فزاینده‌ای وابستگی به واردات نفت ازجمله نفت عربستان را کاهش داده است.

گفتنی است خانوادۀ سلطنتی عربستان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر امریکا از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها و رقیب جدی ترامپ حمایت کرد، اما برخلاف انتظار آن‌ها، ترامپ پیروز انتخابات شد.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، در کنار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (تصویر آرشیوی)

گزارش‌ها به نقل از شاهزاده محمد بن سلمان حاکی است ریاض تا 20 درصد هزینه‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون را تأمین کرده بود.

علاوه بر این، عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان به بنیاد کلینتون بوده به‌طوری‌که در سال 2008 بین 10 میلیون تا 25 میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده است.

بااین‌حال، ریاض در تلاش است با وجود برخی اختلاف‌نظرها با کاخ سفید، با نزدیک کردن خود به دولت ترامپ و بهبود روابط دوجانبه، همچنان از حمایت واشنگتن برخوردار باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku