News   /   آمريکا   /   تلگرام

واکنش ترامپ به موج انتقادات سینماگران در مراسم اسکار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

دونالد ترامپ، رئیس‏‎جمهور امریکا، تمرکز برگزارکنندگان مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 بر مسائل سیاسی را عامل ضعف در اجرای این مراسم دانست.

روز دوشنبه (9 اسفند) در آخرین بخش از مراسم اهدای جوایزِ مهم‌ترین رویداد سالانۀ سینمایی در امریکا، در اعلام برندۀ عنوان بهترین فیلم اشتباه بزرگی رخ داد و به جای عنوان فیلم «مهتاب» نام فیلم «لالالند» (عالم هپروت) به عنوان برگزیده اعلام شد.

این اشتباه تا بدانجا ادامه یافت که تمامی عوامل فیلم لالالند روی صحنه آمدند و حتی چند تن از تهیه‌کنندگان این فیلم، سخنرانی تشکر خود را هم ادا کردند که ناگهان اعلام شد اشتباهی رخ داده است.

در ابتدا همه تصور می‌کردند این یک شوخی است، اما تهیه‎کنندۀ فیلم لالالند کارت صحیح اعلام نتایج را نشان داد و از تهیه‌کنندۀ فیلم مهتاب خواست به روی صحنه بیاید.

تهیه‌کنندۀ فیلم لالالند در حال نشان دادن کارت صحیح اعلام نتایج بهترین فیلم اسکار 2017 که نام فیلم مهتاب بر روی آن نوشته شده است. 

در نهایت جیمی کیمل، مجری این رویداد سینمایی، اعلام کرد مسئولینِ ارائۀ پاکت حاوی نام برگزیدگان، به اشتباه پاکت مربوط به عنوان برترین بازیگر زن را به افراد حاضر در صحنه تحویل داده بودند.

اما ترامپ در گفت‌‏وگو با وبسایت خبری برایبارت نیوزِ امریکا، گفت: «آن‌ها چنان سخت بر سیاست متمرکز شده بودند که نتوانستند برنامه را تا پایان اداره کنند. قدری غم‌انگیز بود. زرق و برق مراسم اسکار از بین رفت.»

برایبارت نیوز یک وب‎سایت محافظه‎کار و راست‏‌گرا است که استیون بنن، استراتزیست ارشدِ ترامپ، پیشتر مدیریت آن را برعهده داشته است.

رئیس‌جمهور امریکا گفت اگر مسئولین اسکار بیشتر از تمرکز بر روی وی، بر کار خود متمرکز می‎‏شدند، شاید اشتباه مذکور پیش نمی‏‌آمد.

ترامپ همچنین افزود که مراسم اسکار امر «بسیار ویژه‎ای» را کم داشت و اشتباهِ رخ داده در انتهای برنامه، پایانی غم‎انگیز را برای این رویداد سالانه رغم زد.

جیمی کیمل، کمدین مطرح امریکایی در حال اجرای مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 

جیمی کیمل که طنزپردازی معروف است، از همان ابتدای مراسم اسکار، انتقاد از رئیس‏‎جمهور امریکا را آغاز کرد.

وی در آغاز سخنان خود، با لحنی کنایه‎‏آمیز از ترامپ تشکر کرد چرا که وی باعث شده است که دیگر کسی اسکار را برنامه‎ای نژادپرستانه نداند.

کیمل حتی گفت مراسم اسکار از تلویزیون‌های امریکا و همۀ کشورهای دیگر «که اکنون از امریکا متنفر هستند» پخش می‎شود.

این مجری طنزپرداز، به این شوخی‎ها اکتفا نکرد و در بخشی از اجرای خود با اظهار نگرانی نسبت به واکنش نشان ندادن ترامپ به اظهاراتش به صورت زنده پیامی در شبکۀ اجتماعی توییتر فرستاد و از رئیس‌جمهور امریکا پرسید بیدار است یا خیر؟

جیمی کیمل، مجری مراسم اسکار 2017 حین اجرای برنامه خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، پیامی توییتری فرستاد و از وی پرسید: بیداری؟

کیمل با اشاره به فرمان اخیر ترامپ که بر اساس آن از ورود اتباع هفت کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران به خاک ایالات‌متحده ممانعت به عمل می‎‌آید، به شوخی گفت در هالیوود «ما براساس این‏‎که افراد اهل چه جایی هستند میان آن‌‌ها تبعیض قائل نمی‎‏شویم بلکه تبعیض گذاشتنمان معطوف به سن و وزن افراد است».

اگرچه در حال حاضر فرمان مهاجرتی ترامپ به حکم دادگاه تجدیدنظر فدرال امریکا لغو شده است، اما کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس‎جمهور امریکا در تلاش برای صدور فرمانی مشابه در این رابطه است.

علاوه بر کیمل، هنرمندان زیادی در مراسم اسکار به سیاست‌های تبعیض‌آمیز ترامپ اشاره و به آن‌ها اعتراض کردند.

اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام ایرانی، از جملۀ این افراد بود که در اعتراض به فرمان اخیر رئیس‌جمهور امریکا در مراسم اسکار 2017 حضور نیافت.

انوشه انصاری و فیروز نادری پس از دریافت جایزۀ اسکار 2017 به نمایندگی از اصغر فرهادی، کارگردان فیلم سینمایی فروشنده

 

فرهادی اگرچه خود به امریکا نرفت اما انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی و فیروز نادری، یکی از مدیران ایرانی سازمان فضایی امریکا (ناسا) را به نمایندگی از خود به مراسم اهدای جوایز اسکار فرستاد.

پس از اعلام برگزیده شدن فیلم فروشنده انوشه انصاری بیانیۀ فرهادی را قرائت کرد که در آن آمده بود: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما از سوی سیاست‌مداران افراطی باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها است.» 

بیشتر بخوانید:

نادری نیز در مصاحبه‎ای که پس از دریافت اسکار انجام داد، گفت فرهادی می‎‏توانست هنرمندان یا اشخاص دیگری را به جای وی و انوشه انصاری به مراسم اسکار بفرستد، اما آن‌‏ها انتخاب شدند چون هر دو سابقۀ فعالیت در حوزۀ فضایی را دارند و هنگامی که از فضا به کرۀ زمین نگاه می‌کنید هیچ مرز و خطی قابل مشاهده نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku