فشار نتانیاهو به ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسۀ کابینه (تصویر آرشیوی)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، خواسته است به وعدۀ انتخاباتی خود مبنی بر انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس عمل کند.

ترامپ پیش‌تر گفته بود بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد.

مقامات فلسطینی به شدت این وعدۀ ترامپ را محکوم کرده‌اند. اتحادیۀ اروپا نیز از این مسئله ابراز نگرانی کرده است. 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه پس از جلسۀ هفتگی کابینۀ خود گفت: «سفارت امریکا باید به اینجا، به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل شود.»

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو افزود «بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است» و بهتر است علاوه بر سفارت امریکا، سفارتخانه‌های دیگر کشورها نیز به این شهر منتقل شوند.

نتانیاهو گفت: «من فکر می‌کنم با گذشت زمان، اکثر سفارتخانه‌ها به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل خواهند شد.»

دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا در برج ترامپ در نیویورک، 4 مهر 1395

وضعیت بیت‌المقدس طی دهه‌های اخیر همواره مورد مناقشۀ فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بوده است. فلسطینی‌ها شرق بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت کشور مستقل آیندۀ خود در نظر گرفته‌اند، درحالی‌که رژیم صهیونیستی تمام این شهر را پایتخت خود می‌داند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانۀ غربی رود اردن و همچنین شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد؛ با این‌ حال، جامعۀ بین‌المللی هرگز شرق بیت‌المقدس را متعلق به اسرائیلی‌ها ندانسته است و آن را اشغال‌شده می‌داند.

راست‌گرایان اسرائیلی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بسیار خرسند شدند چراکه با توجه به وعدۀ حمایت وی، راحت‌تر می‌توانند طرح‌های خود را علیه فلسطینیان ازجمله تداوم شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی عملی کنند.

ترامپ پیش‌تر گفته بود نمی‌تواند اجازه دهد «با تحقیر و بی‌احترامی با اسرائیل رفتار شود.»

وی پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش در پیامی توییتری رژیم صهیونیستی را «دوست بزرگ ایالات‌متحده» خوانده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku