ترکیه دیگر نمی‌تواند بر کناره‌گیری اسد پافشاری کند

مهمت شمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در نشست اقتصاد جهانی در داووس سوئیس

معاون نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید آنکارا دیگر نمی‌تواند بر لزوم برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به‌عنوان پیش‌شرط حل بحران در این کشور پافشاری کند. 

به گزارش رویترز، مهمت شمشک روز جمعه گفت: «واقعیت آن است که اوضاع (در سوریه) به‌ طرز چشمگیری تغییر کرده است، بنابراین ترکیه دیگر نمی‌تواند بر لزوم حل‌وفصل بحران بدون اسد اصرار کند، این (درخواست) واقع‌بینانه نیست.»

شمشک در پنل گفتگو دربارۀ سوریه و عراق در نشست اقتصاد جهانی در داووس سوئیس گفت: «تا آنجا که به موضع آنکارا درباره اسد مربوط می‌شود آشکار است که ما اسد را مسئول رنج و مصیبت‌های مردم سوریه می دانیم. اما باید واقع‌بین و عمل گرا باشیم.»

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه مدت‌ها اصرار داشت که به‌منظور دستیابی به صلح پایدار در سوریه، اسد باید برکنار شود. با این حال از هنگام از سرگیری روابط دیپلماتیک با مسکو، آنکارا به تدریج از موضع خود مبنی بر برکناری فوری اسد از قدرت عقب‌نشینی کرده است. 

اعلام چرخش موضع آنکارا نسبت به بشار اسد در حالی مطرح شد که سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هفتۀ گذشته گفت آنکارا هنوز معتقد است که حل‌وفصل صلح‌آمیز و یکپارچۀ بحران سوریه با اسد، غیرممکن است.

وی همچنین گفت ترکیه درعین‌حال از پیشرفت «گام‌به‌گام» روند حل بحران سوریه و مذاکرات صلح آستانه حمایت می‌کند.

مذاکرات صلح در آستانه قرار است در تاریخ 4 بهمن با حضور نمایندگان دولت و معارضان سوریه، تحت نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه و مشارکت نمایندۀ سازمان ملل برگزار شود؛ همچنین در صورت موافقت طرف‌های سوری، این مذاکرات از تاریخ 20 بهمن با میانجی‌گری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در ژنوِ سوئیس ادامه خواهد یافت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku