News   /   ايران

انتقاد ظریف از بی‌توجهی جامعۀ بین‌الملل به مسلمانان روهینگیا

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران از بی‌توجهی جامعۀ بین‌الملل به مصائب مسلمانان روهینگیا به شدت انتقاد کرده است.

محمد جواد ظریف پنج‌شنبه در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور، پایتخت مالزی، با انتقاد از سکوت رسانه‌های جهانی در قبال وضعیت مسلمانان روهینگیا، گفت: «متأسفانه تصاویر دهشتناک کودکان غرق‌شدۀ مسلمان میانماری در ساحل دریا در صدر اخبار رسانه‌های جهانی جایی نیافته است.»

ظریف با محکوم کردن جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان میانمار، خواهان اتحاد جهان اسلام در حمایت از روهینگیاها شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد مسلمانان روهینگیا از حق مسلم تابعیت محروم و با تبعیض‌های سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده مواجه شده‌اند.

وی که از پس از شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس عازم مالزی شده بود، خواستار تمرکز سازمان ملل بر بحران مسلمانان روهینگیا شد.

وزیر امور خارجۀ ایران از دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز خواست با استفاده از تمامی امکانات خود بر دولت میانمار فشار آورند تا حقوق مسلمانان روهینگیا را رعایت کند.

حضور مسلمانان روهینگیا در اردوگاهی در بنگلادش (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ظریف با اشاره به گام‌های مثبت دولت میانمار در حرکت به سوی مردم سالاری، تصریح کرد: «همۀ مردم میانمار از جمله مسلمانان باید از این اقدامات منتفع شوند.»

این مقام ایرانی همچنین بر ارسال کمک‌های فوری بشردوستانه و بدون مانع به مسلمانان روهینگیا تأکید کرد و افزود این کمک‌ها باید شامل مسلمانان روهینگیا، چه آنها که داخل میانمار هستند و چه آنها که مجبور به ترک خانۀ خود و پناه گرفتن در کشورهای همسایه شده‌اند، شود.

وزیر امور خارجۀ ایران در پایان سخنان خود از سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل آن خواست به حمایت از مسلمانان روهینگیا و کمک به آنها ادامه دهند.

مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان موردحمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حمله‌های بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته یا آواره شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku