آنکارا: درباره نیروهای نظامی ترکیه در عراق فعلا مذاکره نمی کنیم

کاروان نظامی ترکیه در حال حرکت به سوی عراق (تصویر آرشیوی)

وزیر دفاع ترکیه می‌گوید آنکارا درباره حضور نظامیان این کشور در اردوگاه بعشیقه در عراق تنها پس از پاکسازی کامل این منطقه از داعش با بغداد مذاکره خواهد کرد. 

فکری ایشیک چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت مسئله حضور نظامیان ترکیه در اردوگاه بعشیقه به شیوه‌ای دوستانه حل خواهد شد.

این مقام ترک افزود: «ترکیه به تمامیت ارضی و اتحاد عراق احترام می‌گذارد و حضور نیروهای ما در بعشیقه یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است.»

ایشیک مدعی شد حضور نیروهای ترک در اردوگاه بعشیقه موفقیت‌آمیز بوده و آنها ظرف مدت حضورشان در عراق بیش از 700 تروریست داعشی را کشته و بالغ بر شش هزار مبارز محلی را در این اردوگاه آموزش داده‌اند.

وی همچنین ادامه داد از بین بردن داعش در منطقه و حصول اطمینان از تأمین امنیت در شهر موصل به همان اندازه که برای عراق اهمیت دارد، برای ترکیه نیز مهم است.

هشام العلوی، سفیر عراق در ترکیه، سه‌شنبه گفته بود دولت آنکارا نیروهایش را بعد از آزادسازی موصل از بعشیقه خارج می‌کند.

حضور نیروهای عراقی در شهر موصل (20 دی 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

العلوی با بیان اینکه آزادسازی شهر موصل تا سه ماه آینده انجام خواهد شد، افزود بغداد نمی‌خواهد ترکیه در عملیات آزادسازی این شهر شرکت کند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سه‌شنبه اعلام کرد تا زمانی که ترکیه نیروهایش را از بعشیقه خارج نکند روابط دو کشور بهبود نخواهد یافت.

مقام‌های بغداد و آنکارا پس از دیدار العبادی با بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، در روز شنبه (18 دی) از توافق بر سر خروج نیروهای ترک از شهر بعشیقه در نزدیکی موصل در شمال عراق خبر دادند.

ترکیه اواسط آذر 1394 بیش از 150 نیروی نظامی خود را با پشتیبانی دست‌کم 20 تانک به منطقۀ بعشیقه واقع در شمال شرق موصل در استان نینوا اعزام و اعلام کرد این نیروها تا آزادسازی موصل در عراق می‌مانند.

مجلس ترکیه نیز 10 مهر امسال به‌اتفاق آراء با تمدید یک‌سالۀ مجوز استقرار نیروهای این کشور در سوریه و عراق موافقت کرد. در پی این اقدامات، روابط آنکارا و بغداد به شدت ملتهب شد.

عراق خواهان خروج نیروهای ترکیه شده و از دولت آنکارا به مجامع بین‌المللی شکایت کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku