توافق آنکارا و بغداد بر سر خروج نیروهای ترک از بعشیقه

اعتراض مردم عراق به حضور نیروهای ارتش ترکیه در شمال عراق، 25 مهر 95 (عکس: خبرگزاری فرانسه)

به گزارش تلویزیون دولتی عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، از توافق با ترکیه بر سر خروج نیروهای ترک از شهر بعشیقه در نزدیکی موصل در شمال این کشور خبر داده است.

عبادی شنبه (18 دی) در بغداد با بن‌علی ییلدریم، همتای ترک خود، دیدار کرد. تلویزیون دولتی عراق جزئیات بیشتری از این توافق منتشر نکرد.

ارتش ترکیه اواسط آذر 1394 بیش از 150 نیروی نظامی خود را با پشتیبانی دست‌کم 20 تانک به منطقۀ بعشیقه واقع در شمال شرق موصل در استان نینوا اعزام و اعلام کرد این نیروها تا آزادسازی موصل در عراق می‌مانند.

مجلس ترکیه نیز 10 مهر امسال به‌اتفاق آراء با تمدید یک‌سالۀ مجوز استقرار نیروهای این کشور در سوریه و عراق موافقت کرد.

حضور نظامی ترکیه در شمال عراق واکنش‌ها و اعتراض‌های فراوان مردم و مقامات دینی و سیاسی این کشور را در پی داشته‌است و به «جنگی لفظی» میان بغداد و آنکارا مبدل شده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، (راست) 18 دی در بغداد با بن‌علی ییلدریم، همتای ترک خود، دیدار کرد.

در ادامۀ این گزارش آمده است ترکیه متعهد شده «به حق حاکمیت عراق احترام بگذارد» و بغداد و آنکارا موافقت کردند در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند.

روابط آنکارا و بغداد در سال 2016 میلادی به دنبال اصرار ترکیه برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه و سایر نقاط در شمال عراق و جنگ لفظی سران دو کشور به‌شدت ملتهب شد.

عراق خواهان خروج نیروهای ترکیه شد و از دولت آنکارا به مجامع بین‌المللی شکایت کرد.

آنکارا چندی پیش و به‌منظور کاهش تنش در روابط هیئتی را به بغداد اعزام کرد.

نخست‌وزیر ترکیه نیز با هدف عادی‌سازی روابط پرالتهاب آنکارا-بغداد، شنبه (18 دی) به عراق سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku