News   /   مصاحبه   /   تلگرام

تحلیلگر: ترور سفیر روسیه در آنکارا قدرت مسکو را افزایش داد

تابوت آندری کارلوف، سفیر فقید روسیه در ترکیه در مراسمی در فرودگاه ازنبوگا در آنکارا در حال انتقال به هواپیما است (عکس از رویترز)

کرملین، ترور سفیر روسیه در آنکارا را به‌عنوان ضربه‌ای به حیثیت و اعتبار ترکیه توصیف کرده است. نمایندگان دومای دولتی روسیه چهارشنبه (1 دی) به قطعنامه‌ای در محکومیت ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه، رأی دادند.

کارلوف دوشنبه‌شب (29 آذر) هنگام سخنرانی در مراسم افتتاحیۀ نمایشگاه عکسی در آنکارا، هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

مارکوس پاپادوپولوس، ناشر و سردبیر مجلۀ «پولیتیکس فرست» (Politics First) از لندن چهارشنبه در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت در پی ترور سفیر روسیه در ترکیه مسکو قدرت بیشتری برای اعمال نفوذ بر ترکیه بر سر سوریه و سایر مسائل مورد اختلاف پیدا کرده است.

پاپادوپولوس افزود: «این ترور به دولت روسیه قدرت بیشتری در برابر دولت ترکیه می‌دهد و می‌تواند در زمینۀ سوریه نیز مسئلۀ خوبی تلقی شود.»

وی با اشاره به اینکه مشخص است که ترکیه یکی از اردوگاه‌های آموزشی برای تندروهایی به شمار می‌رود که در سوریه ویرانی به بار می‌آورند، تأکید کرد روسیه این فرصت را دارد که «اطمینان حاصل کند تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه از داعش گرفته تا (جبهة) النصره و نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه شکست خورده‌اند.»

تدابیر شدید امنیتی در آنکارا پس از حمله به سفیر روسیه در ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)
تدابیر شدید امنیتی در آنکارا پس از حمله به سفیر روسیه در ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این تحلیلگر سیاسی افزود: «روسیه قدرت و اهرم فشار زیادی نسبت به ترکیه دارد و «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان امسال با عذرخواهی از رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین به علت سرنگونی جنگندۀ روسیه توسط ترکیه خوار و ذلیل شد.»

پاپادوپولوس همچنین از دولت روسیه خواست قدرت نفوذ خود بر ترکیه را حفظ کند و خاطرنشان کرد: «این درواقع نشان می‌دهد که روسیه در موضوع سوریه بر ترکیه برتری دارد.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که «اردوغان با جدیت در سیاست خود در قبال سوریه تأمل و این نکته را درک کند که دولت سوریه سرنگون نخواهد شد.»

پاپادوپولوس در رابطه با روابط آتی مسکو و آنکارا نیز گفت این ترور «به روابط ترکیه با روسیه آسیب زد» چراکه مقام‌های ترکیه مسئول حفظ امنیت دیپلمات‌هایی هستند که در این کشور به سر می‌برند.

شایان‌ذکر است روسیه و ترکیه در مناقشۀ سوریه در چند سال گذشته مواضع مختلفی داشته‌اند. بااین‌وجود این دو کشور اخیراً همکاری‌های خود را به‌منظور حل‌وفصل بحران در این کشور عربی افزایش داده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku