صدور حکم بازداشت رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان از سوی ترکیه

صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیکِ کردستان (پی‌وای‌دی)

مقام‌های ترکیه برای رهبر حزب اتحاد دموکراتیکِ کردستان (پی‌وای‌دی) در سوریه قرار بازداشت صادر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رهبر پی‌وای‌دی متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری فوریه 2016 (بهمن 1394) است که یک اتوبوس نظامی را در آنکارا، پایتخت ترکیه، هدف قرار داد.

بنا بر این گزارش، مقام‌های ترکیه حکم بازداشت را برای صالح مسلم و 47 تن دیگر در ارتباط با این حمله صادر کردند. حزب اتحاد دموکراتیک کردستان وابسته به یگان‌های کُرد مدافع خلق سوریه (وای‌پی‌جی)، است که شاخۀ نظامی این حزب خوانده می‌شود. آنکارا این گروه را تروریستی قلمداد می‌کند، درحالی‌که واشنگتن این نیروها را عواملی تأثیرگذار در مقابله با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه می‌داند.

آنکارا کُردهای سوریه را به همکاری با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) برای انجام حمله در داخل ترکیه متهم می‌کند.

اخراج 15 هزار کارمند دولتی در ترکیه

ترکیه با ادامۀ روند سرکوب‌ها پس از کودتای نافرجام در این کشور، هزاران نفر از کارکنان دولت ازجمله نیروهای نظامی و پلیس را اخراج کرد.

مقام‌های ترکیه سه‌شنبه (2 آبان) با صدور ۲ حکم رسمی بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر از کارکنان دولتی، مقام‌های نظامی، پلیس و کارکنان سایر بخش‌ها را از کار برکنار کردند.

ترکیه همچنین 500 نهاد و شبکۀ رسانه‌ای را در همین راستا تعطیل کرد.

ترکیه از زمان کودتای نافرجام تاکنون، بیش از 37 هزار نفر را بازداشت کرده و 110 هزار کارمند دولتی را برکنار و یا تعلیق کرده است. در این سرکوب دست‌کم 160 رسانه تعطیل شدند.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت، به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا پرداختند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند.

در جریان این کودتا دست‌کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شدند.

فتح‌الله گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه

دولت آنکارا بعد از کودتا، با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه، ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت یا از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده‌ است.

آنکارا بارها گولن را که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیا به سر می‌برد، طراح اصلی کودتای تیرماه 1395 در این کشور دانسته و از امریکا خواسته است وی را به‌عنوان مجرم به ترکیه مسترد کند.

گولنِ 75 ساله همواره این اتهامات را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku