اعلام آتش‌بس 48 ساعتۀ عربستان سعودی در یمن

ویرانه های ناشی از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش منابع خبری عربستان سعودی، ریاض آتش‌بسی 48 ساعته در یمن اعلام کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز شنبه گزارش داد این آتش‌بس از ظهر شنبه به‌وقت محلی (ساعت 9 به‌وقت گرینویچ) آغاز می‌شود.

مقامات سعودی در این گزارش مدعی شده‌اند درصورتی‌که جنبش انصارالله یمن به این آتش‌بس پایبند باشد و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره را بدهد، این آتش‌بس تمدید خواهد شد.

طبق این گزارش این آتش‌بس در پی نامۀ عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، اعلام شده است. هادی در این نامه خواستار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی به مناطق محاصره‌شده از جمله شهر تعز شده بود. 

عربستان سعودی در حالی در یمن اعلام آتش‌بس کرده است که ریاض پیش‌تر بارها آتش‌بس‌های اعلام‌شده در این کشور فقیر عربی را نقض کرده است.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا سه‎شنبه در ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی، اعلام کرد عربستان و جنبش انصارالله یمن توافق کرده‌‏اند که آتش‎‏بس از 17 نوامبر (27 آبان) در سراسر یمن برقرار شود.

این در حالی است که سعودی‌ها در روزهای اخیر بارها مناطق مختلف یمن را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند. نیروهای یمنی هم  روز جمعه در پاسخ به ادامۀ حملات سعودی‌ها، استان صامطه در منطقۀ جیزان را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ائتلاف تحت امر عربستان به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی از فروردین 1394 آغاز کرده است. در این جنگ تاکنون حدود بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

بسیاری از زیرساخت‌های یمن در حملات عربستان نابود شده است و شهروندان یمنی نیز که از این حملات جان سالم به دربرده‌اند، در وضعیتی وخیم به سر می‌برند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku