ویدئو: پلیس ترکیه معترضان به دستگیری شهردار وان را متفرق کرد

پلیس ترکیه معترضان به بازداشت شهردار وان را متفرق کرد

پلیس ترکیه برای متفرق کردنِ معترضان به دستگیری شهردار شهر وان، که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد، از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرده است.

خبرگزاری آناتولی پنجشنبه (27 آبان) اعلام کرد پلیس ترکیه بکِر کایا، شهردار وان، را بازداشت کرده است. در پی اعلام این خبر، معترضان به خیابان‌های وان آمده و علیه این اقدام دولت تظاهرات برپا کردند.

این بازداشت یک روز پس از آن صورت گرفت که 2 شهردار دیگر در این منطقه در جریان سرکوب سیاستمداران مرتبط با پیکارجویان کُرد، دستگیر شدند.

منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند آنکارا مدیرانی را برای جایگزینی شهردارهای منتخب و ادارۀ شهرداری‌های استان‌های سرت و ماردین، واقع در جنوب شرق ترکیه که عمدتاً کُردنشین هستند، منصوب کرده است.

بر اساس گزارش آناتولی، پلیس، بازرسی از دفاتر شهرداری، منزل کایا و 4 مقام شهرداری را آغاز کرده است. کایا در ماه ژانویه به جرم «عضویت در گروه تروریستی» به 15 سال زندان محکوم شد، اما درخواست تجدیدنظر کرده بود.

بر اساس این گزارش، وزارت کشور ترکیه ابراهیم تاسیاپان، فرماندار وان، را به‌عنوان جایگزین کایا منصوب کرده است.

 تصویری آرشیوی از بکِر کایا، شهردار وان

نیروهای امنیتی ترکیه در تاریخ 26 اکتبر (5 آبان) گلتن کیشاناک و فیرات آنلی، دو شهردار دیاربکر، بزرگ‌ترین استان کردنشین جنوب شرق این کشور، را بازداشت و اعلام کردند دستگیری این افراد برای انجام تحقیقاتی در رابطه با اقدامات تروریستی صورت گرفته ‌است.

هر دو نفر متهم به سخنرانی در حمایت از حزب کارگرانِ کردستان ترکیه (پ‌‌ک‌‌ک) هستند.

مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنۀ ناآرامی بوده است. در پی لغو آتش‌بس شکنندۀ دوساله میان ارتش ترکیه و پیکارجویان پ‌‌ک‌‌ک در تابستان 1394، درگیری‌ها در مناطق کرد‎نشین شدت گرفته است.

پ‌ک‌ک که ترکیه، امریکا و اتحادیۀ اروپا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند، سه دهه پیش برای به دست آوردن خودمختاری کردها به مبارزۀ مسلحانه با آنکارا دست زد.

ارتش ترکیه از دسامبر 2015 (آذر 94) عملیات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز و هدف از آن را مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان اعلام کرد. این در حالی است که به گفتۀ گروه‌های مدافع حقوق بشر، غیرنظامیان نیز در این عملیات هدف قرار گرفته‌اند.

بیش از سه دهه درگیری میان عناصر پ‌ک‎ک و دولت مرکزی ترکیه دست‌کم 40 هزار کشته برجا گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku