News   /   ايران

ولایتی: صلح و آرامش منطقه بستگی زیاد به همکاری ایران عراق دارد

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (عکس از خبرگزاری مهر)

مشاور مقام معظم رهبری می‎گوید مرزهای طولانی ایران با عراق اقتضا می‎کند که همکاری‎های دو کشور افزایش یابد چراکه صلح، سازندگی و آرامش منطقه بستگی زیادی به همکاری تهران و بغداد دارد.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر ولایتی سه‌شنبه (25 آبان) در دیدار با الو مورن، وزیر دفاع سابق فرانسه، این اظهارات را بیان کرد.

ولایتی شرایط کنونی منطقۀ غرب آسیا را حساس دانست و افزود این موضوع به خاطر موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین عراق را کشوری پرظرفیت دانست و می‌تواند مقتدرترین کشور در جهان عرب باشد.

وی همچنین به حجم میلیونی عزیمت زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: «هم‌اکنون به مناسبت اربعین حسینی قریب به سه میلیون ایرانی عازم کشور عراق هستند. همین روابط عمیق دو کشور همسایه، دلیل دعوت دولت قانونی عراق از ایران برای مبارزه با تروریسم در این کشور شده است.»

پیاده‌روی اربعین در مرز مهران (24 آبان 1395-عکس از خبرگزاری ایرنا)

ولایتی به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، در پاسخ به انتقاد همتای امریکایی‌اش از حضور مستشاران ایرانی در عراق اشاره کرد که گفته بود «اگر ما کمک نمی‌کردیم، شما امریکایی‌ها به‌جای تماس با رؤسای داعش در موصل باید در بغداد با آن‌ها تماس می‌گرفتید» و افزود: «این اقرار مسئولان بلندپایۀ عراق است که بدون کمک ایران احتمال تسلط داعش بر بغداد بسیار زیاد بود.»

ایران با تجزیۀ کشورهای منطقه مخالفت خواهد کرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک موضع جمهوری اسلامی ایران را حمایت از تمامیت ارضی عراق دانست و افزود: «ایران با تجزیۀ کشورهای منطقه به دست عوامل بیگانه در قول و عمل مخالفت خواهد کرد. سه گروه اصلی شیعه، سنی و کرد، قرن‌ها با یکدیگر در عراق زندگی کرده‌اند.»

ولایتی با اشاره به سخنان پیشینِ رئیس ستاد ارتش امریکا مبنی بر تقسیم عراق به سه بخش، گفت: «ما با هر حرکتی که منجر به تجزیۀ کشورهای منطقه شود، کاملاً مخالفیم و مقابل این نوع اقدامات مضر برای منطقه می‌ایستیم.»

وی یکی از دلایل حضور مستشاری ایران در عراق را مقابله با «تجزیه و تسلط تروریست‌ها بر این کشور» دانست و گفت: «حضور مستشاری ایران در عراق به دعوت دولت قانونی این کشور بوده و هست.»

مخالفت ایران با هر نوع تغییر در مرزهای کشورهای منطقه

ولایتی با اشاره به عملیات آزادسازی شهر موصل، پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در شمال عراق که از اواخر مهر ماه آغاز شده است، گفت: «یقین داریم تروریست‌ها شکست خواهند خورد، اما برخی کشورهای همسایه و یا دور از عراق، چشم طمع به بخش‌هایی از عراق دارند و  قراردادهای گذشته را نیز انکار می‌کنند. قراردادهایی که بعضاً ممکن است غیرعادلانه و ظالمانه باشند، اما اگر انکار این قراردادها به معنای تغییر مرزهای منطقه باشد، جمهوری اسلامی ایران با هر نوع تغییری در مرزهای کشورهای منطقه مخالف است.»
 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku