ایران: سازمان ملل در قبال بحران سوریه بی‌طرفانه عمل کند

دیدار حسین جابری انصاری (راست)، معاون عربی افریقای وزیر خارجۀ ایران و استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان در امور سوریه، 22 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری صداوسیما)

معاون وزیر خارجۀ ایران می‌گوید سازمان ملل متحد در قبال بحران سوریه باید بی‌طرفانه در جهت صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی عمل کند.

حسین جابری انصاری، معاون عربی و افریقای وزیر خارجۀ ایران، شنبه پس از دیدار با استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما در تهران تأکید کرد: «بسیار اهمیت دارد که سازمان ملل در بحران سوریه، هم‌زمان با ارسال آنی کمک‌های انسانی و مقابلۀ مؤثر با تروریسم به گشودن افق‌های سیاسی برای تعیین آیندۀ مطلوب سوریه و فراهم کردن زمینه‌های خروج از سطح بحرانی کنونی کمک کند.»

معاون وزیر خارجۀ ایران گفتگوهایش با دِ میستورا را «جدی و خوب» توصیف و ابراز امیدواری کرد بحران سوریه از طریق گفتگوهای سوری - سوری و مراجعه به آرای عمومی ملت این کشور خاتمه یابد.

دیدار حسین جابری انصاری (راست)، معاون عربی و افریقای وزیر خارجۀ ایران، و استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، 22 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری صداوسیما)

ضرورت توجه به ابعاد انسانی بحران سوریه

جابری انصاری در دیدار نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، توجه به ابعاد انسانی بحران سوریه و مبارزۀ جدی با تروریسم را دو موضوع کلیدی و دارای اولویت برشمرد.

معاون وزیر خارجۀ ایران هرگونه راه‌حل مؤثر در خصوص وضعیت حلب را نیازمند توجه به دو مسئلۀ مهم و اساسی دانست؛ یکی اینکه مقدمات تجزیۀ حاکمیت ملی سوریه فراهم نشود و دیگر اینکه با خروج هر چه سریع‌تر گروه‌های مسلح از شرق شهر حلب، به سیاست گروگان‌گیری چند صد هزار شهروند سوری به دست گروه‌های تروریستی خاتمه داده شود.

جابری انصاری تأکید کرد حفظ وحدت سرزمینی و حاکمیت ملی سوریه بسیار مهم است و هر سازوکاری در ارتباط با حل بحران سوریه و مدیریت شرایط حلب نباید ناقض این اصل مهم و اساسی باشد.

نیروهای دولت سوریه در غرب حلب، 22 آبان 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه نیز خواستار همفکری با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک بازیگر و شریک اصلی در طراحی راهکار برون‌رفت از بحران جاری در سوریه شد.

دِ میستورا با اشاره به وضعیت پیچیده و خاص حلب، توجه همۀ طرف‌های ذی‌ربط جهت تسریع در حل مشکلات انسانی این شهر را ضروری خواند.

شهر حلب در حال حاضر به عرصۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. این شهر از حدود 4 سال پیش به دو بخش غربی (تحت کنترل دولت سوریه) و شرقی (در تصرف گروه‌های تروریستی) تقسیم شده است.

ارتش سوریه از اول مهر امسال با پشتیبانی هوایی روسیه، با اجرای عملیات نظامی، برای آزادسازی کامل شهر حلب از اشغال تروریست‌ها تلاش می‌کند.

باوجوداینکه دولت سوریه و روسیه با توقف حملات هوایی زمینه خروج سوری‌های گرفتار در حلب را فراهم کرده‌اند، تروریست‌ها از آنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

 بر اساس اعلام نمایندهٔ ویژهٔ سازمان ملل در امور سوریه، ناآرامی و بحران 5 سال اخیر در این کشور بیش از 400 هزار کشته بر جای گذاشته‌است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku