ساکنان موصل ده‌ها زندانی را از اسارت داعش آزاد کردند

تصویری از خانواده‌های عراقی که در روستای کوکجالی در ضلع شرقی موصل از بیم تروریستهای داعش در حال فرار هستند. (14 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

ساکنان موصل در شمال عراق که در اشغال داعش است، به زندان اصلی این شهر یورش برده و ده‌ها زندانی را آزاد کرده‌اند.

ساکنان موصل در حالی به این موفقیت دست یافتند که عملیات گستردۀ نیروهای عراقی برای آزادسازی کامل موصل از اشغال داعش همچنان ادامه دارد و با پیشروی آنان، حلقۀ محاصرۀ این گروه تروریستی در این شهر شمالی عراق تنگ‌تر می‌شود.

تلویزیون ماهواره‌ای عرب‌زبان السومریه عراق به نقل از یک منبع امنیتی که نامش ذکر نشده‌است، گزارش داد ساکنان موصل جمعه شب به زندان اصلی این شهر که در بخش شرقی موصل قرار دارد یورش بردند و دست‌کم 45 زندانی را آزاد کردند.

موصلی‌ها در این حمله، همۀ ستیزه‌جویان داعش را که کنترل زندان را در اختیار داشتند، به هلاکت رساندند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که نظامیان ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای «حشد الشعبی» (یگان‌های داوطلب مردمی) و نیروهای کردتبار پیشمرگ، در ادامۀ عملیات گسترده‌ای که 17 اکتبر (26 مهر 1395) برای آزادسازی موصل آغاز شده است، تقریباً از همۀ محورها در حال پیشروی هستند و به آخرین مقر داعش در عراق نزدیک می‌شوند.

نظامیان عراق در هفتۀ اخیر موفق شده‌اند برای نخستین بار از ژوئن 2014، از محدودۀ موصل عبور کنند و وارد این شهر شوند.

گروه تروریستی داعش ژوئن 2014 (تابستان 1393) با پیشروی در عراق کنترل بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور عربی را در اختیار گرفت.

نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروی هوایی موفق شده‌اند بخش‌های قابل توجهی از این مناطق را از تصرف این گروه تروریستی آزاد کنند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، وعده داده است موصل، دومین شهر بزرگ این کشور، تا پایان سال جاری میلادی به طور کامل آزاد خواهد شد.

تصویری از یک فروند تانک ارتش عراق هنگام حرکت در کوکجالی در مسیر موصل (14 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و کودکان را به خدمت می‌گیرد

راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه هشدار داد تروریست‌های داعش در دو هفتۀ اخیر بیش از یک هزار و 600 عراقی را به اسارت گرفته و با انتقال آنها به شهر موصل، از آنان به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نزدیک 400 زن ایزدی، کرد و شیعۀ عراق در منطقۀ تلعفر در اسارت داعش به سر می‌برند. 

بنا بر اعلام سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، داعش از 17 اکتبر تاکنون صدها خانوار عراقی را به بهانۀ انتقال به سوریه با کامیون  از منطقۀ حمام العلیل به موصل منتقل کرده‌ است تا در صورت لزوم از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی در مقابل حملات استفاده کند.

وی همچنین گفت نیروهای داعش به طور گسترده به سربازگیری کودکان خردسال عراقی پرداخته و تاکنون صدها کودکِ 9 یا 10 سال را به شرکت در درگیری‌ها مجبور کرده‌اند.

سخنگوی این نهاد افزود داعش دوشنبۀ گذشته بیش از 50 تن از نیروهای خود را به دلیل سرپیچی از دستورات و تصمیم به ترک این گروه، در پایگاه نظامی الغازیان موصل اعدام کرد.

سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل همچنین دربارۀ حملات هوایی در روند عملیات آزاد سازی موصل ابراز نگرانی کرده و از دولت عراق و نیروهای متحد این کشور خواسته است با رعایت قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی، در این عملیات تدابیر و احتیاط‌های لازم را برای جلوگیری از تلفات غیر نظامیان به کار گیرند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku