ویدئو: انفجار در مرکز شهر دیاربکر در جنوب‌شرق ترکیه

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده ‌در شهر دیاربکر در جنوب‌‎شرق ترکیه منجر به کشته شدن 8 تن و زخمی‌شدن بیش از 100 نفر شده‏‎است.

این انفجار تنها ساعاتی پس از آن رخ داد که پلیس ترکیه 2 رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و 9 نمایندۀ پارلمان دیگرِ این حزبِ طرفدار کُردها را بازداشت کرد.

نیروهای امنیتیِ ترکیه بامداد جمعه (14 آبان) صلاح‌الدین دمیرتاش را در خانه‌اش در جنوب‌شرق شهر دیاربکر و فیگن یوکسک‌داغ را در محل اقامتش در شهر آنکارا، پایتخت این کشور، بازداشت کردند. منابع امنیتی اعلام کردند این بازداشت‌ها «بخشی از تحقیقات ضد تروریسم» پلیس ترکیه است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی نوشت انفجار در نزدیکی ایستگاه پلیسی رخ داد که برخی از رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها در آن زندانی بودند.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر دیاربکر در جنوب‌شرق ترکیه (14 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

انفجار موجب تخریب نمای ساختمان شد و آتش‎‌نشان‌ها در جستجوی افرادی بودند که در اثر تخریب ساختمان گیر افتاده‌بودند.

فرماندار دیاربکر پس از وقوع انفجار با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد پیکارجویان حزب کارگران کردستانِ ترکیه (پ‌ک‎ک) مسئول وقوع این انفجار هستند.  

در همین‌حال بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، نیز در طی یک سخنرانی اعلام کرد غیرنظامیان و نیروهای پلیس در این حمله کشته و زخمی شدند. 

نیروهای امنیتی ترکیه در تاریخ 5 آبان نیز گلتن کیشاناک و فیرات آنلی، دو شهردار دیاربکر، بزرگترین استان کردنشین جنوب شرق این کشور را بازداشت و اعلام کردند دستگیری این افراد برای انجام تحقیقاتی در رابطه با اقدامات تروریستی صورت گرفته‌است. هر دو نفر متهم به سخنرانی در حمایت از پ‌ک‌ک هستند.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر دیاربکر در جنوب‌شرق ترکیه (14 آبان 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

پ‌ک‌ک که ترکیه، امریکا و اتحادیۀ اروپا آن را یک گروه تروریستی می‌دانند، سه دهه پیش برای به دست آوردن خودمختاری کردها به مبارزۀ مسلحانه با آنکارا دست زد.

ارتش ترکیه از دسامبر 2015 (آذر 94) عملیات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز و هدف از آن را مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان اعلام کرد. این در حالی است که به گفتۀ گروه های مدافع حقوق بشر، غیرنظامیان نیز در این عملیات هدف قرار گرفته‌اند.

بیش از سه دهه درگیری میان عناصر پ‌ک‎ک و دولت مرکزی ترکیه دست‌کم 40 هزار کشته برجا گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku