News   /   آسيا

روسیه و چین رقیب بوئینگ و ایرباس را می‌‌سازند

رونمایی از ماکت هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر که قرار است چین و روسیه مشترکاً تولید کنند. (عکس از رویترز)

روسیه و چین به منظور شکستن انحصار شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، به صورت مشترک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر می‌سازند.

ماکت این هواپیمای مسافربری در نمایشگاه صنایع هوایی چین به نمایش گذاشته شده‌است.

شرکت هواپیمایی متحد روسیه و شرکت هواپیمایی تجاری چین، سازندگان این هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، از چندی پیش تلاش برای جذب تأمین‌کنندگان مالی این پروژه را آغاز کرده‌اند.

سازندگان این هواپیما هنوز جزئیاتی دربارۀ مشخصات فنی و هزینه‌های تولید این هواپیما منتشر نکرده‌اند.

گوا بوژی، مدیر کل بخش هواپیماهای پهن‌پیکر شرکت هواپیمایی تجاری چین، گفت: «ما تأمین‌کننده‌ای را انتخاب می‌کنیم که تجربۀ غنی تولید داشته و محصولاتش در سطح جهانی رقابت‌پذیری داشته باشد و کیفیت را دائماً تا زمان تولید تضمین کند.»

رونمایی از ماکت هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر در نمایشگاه صنایع هوایی چین که قرار است پکن و مسکو مشترکاً تولید کنند. (عکس از رویترز)

گفته می‌شود نمایندگان شرکت‌های امریکایی هانی‌وِل و شرکت فناوری‌های متحد با مقامات شرکت هواپیمایی تجاری چین در این نمایشگاه مذاکراتی انجام داده‌اند.

گوا گفت عملیات مشترک روسیه و چین برای ساخت این هواپیما امسال آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود اولین پرواز آزمایشی آن سال 2022 انجام شود.

وی افزود: «هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، محصولی بسیار پیچیده با مهارت‌های بسیاری (برای ساخت) و دانش صنعتی بالایی است. چین و روسیه هر یک قابلیت‌های خود را (برای ساخت این هواپیما) دارند.»

یادداشت‌تفاهم ساخت این هواپیما در سال 2014 و در خلال سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به چین امضا شده‌است. ساخت این هواپیما بخشی از توافق همکاری هوایی 13 میلیارد دلاری میان چین و روسیه است.

این هواپیمای پهن‌پیکر قرار است ظرفیتی بین 250 تا 280 نفر و بردی بالغ بر 12 هزار کیلومتر داشته باشد.

قطعات این هواپیما قرار است در روسیه ساخته و در چین مونتاژ شود. این هواپیما براساس طراحی هواپیمای روسی آی‌ال-96، هواپیمای پهن‌پیکر تولید‌شده در دورۀ اتحاد جماهیر شوروی، ساخته می‌شود و به جای 4 موتور، 2 موتو خواهد داشت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku