News   /   ايران

«ورود هواپیماهای جدید به ایران تا پایان سال جاری»

ایران می‌گوید قرارداد خرید هواپیما از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به تفاهم نهایی نزدیک شده‌است

یکی از مقام‌های وزارت راه‌وشهرسازی ایران می‌گوید تا پایان سال جاری تعدادی از هواپیماهای ایرباس و بوئینگِ خریداری‌شده وارد ایران می‌شوند.

اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی، یکشنبه (9 آبان) گفت: «قرارداد خرید هواپیما از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس به تفاهم نهایی نزدیک شده‌است و تا پایان امسال به‌طور قطع تعدادی از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ وارد ایران می‌شوند.»

وی افزود: «بعد از مدت‌ها مذاکره و بررسی‌های تخصصی، خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از ایرباس با اعتباری کمتر از ۱۰ میلیارد دلار و خرید ۱۰۸ فروند هواپیما از بوئینگ به مرحلۀ پایانی خود نزدیک شده‌است.»

اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی ایران

فخریه کاشان همچنین گفت براساس پیش‌نویس قراردادی که سال گذشته با ایرباس در پاریس امضا شد، «شرکت‌های داخلی می‌توانند در زنجیرۀ تأمین قطعات (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) هواپیماهای ایرباس قرار بگیرند و قرار است همین روند هم در مورد شرکت بوئینگ اجرایی شود».

اخیراً خبرگزاری رویترز به نقل از منابع هواپیمایی در ایالات متحده گزارش داد واشنگتن ارائۀ مجوز برای لغو ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را آغاز کرده‌است.

بنابر این گزارش، وزارت خزانه‌داری امریکا 2 مجوز صادر کرده که بر اساس آن‌ها فروش هواپیماهای ایرباس به ایران منعی ندارد. 

این خبر در حالی اعلام شد که پیش‌تردر تاریخ 18 تیر مجلس نمایندگان امریکا لایحۀ منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب کرد. این اقدام با انتقادات فراوانی روبرو شد.

پس از اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 و لغو تحریم‌های بین‌المللی، شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ اعلام کردند قصد دارند بیش از 100 فروند هواپیما به ایران بفروشند و یا اجاره دهند.

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در سفر به پاریس، پایتخت فرانسه، قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای مسافربری را از شرکت ایرباس امضا کرد.

این اقدامات در راستای تلاش‌های ایران برای بازسازی صنعت حمل‌ونقل هوایی خود صورت می‌گیرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku