ولایتی: دولت سعودی حد خودش را نمی‌داند

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، در مصاحبه با خبرنگار شبکۀ تلویزیونی العالم

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که برای شرکت در نهمین اجلاس بیداری اسلامی در بغداد، پایتخت عراق، به سر می‌برد اعتراض عربستان به دولت عراق دربارۀ عملیات آزادسازی موصل را دخالت در امور این کشور دانست.   

علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در مصاحبۀ اختصاصی با شبکۀ العالم در بغداد، دربارۀ فشارهای برخی کشورها، بویژه عربستان، درخصوص نبرد آزادسازی موصل گفت: «ما نمی دانیم سعودی‌ها برای خودشان چه حقی قائل هستند. هیچ ربطی به آن‌ها ندارد که دولت عراق بخواهد یک شهر خودش را که اشغال شده و تعدادی از این‌ها هم عوامل سعودی هستند، آزاد کند.»

وی افزود: «اگر سعودی‌ها به دولت عراق اعتراض می‌کنند، در حقیقت به طور غیرمستقیم دخالت نامشروع خود را در امور داخلی عراق اثبات می‌کنند، زیرا عوامل سعودی، که همین تکفیری‌ها هستند، درحال شکست‌خوردن هستند و دولت سعودی اعتراض می‌کند. این یک اعتراض بی‌جاست.»

ماجرای موصل مانند ماجرای حلب است

علی اکبر ولایتی تصریح کرد: «ماجرای موصل، مانند ماجرای حلب است. در حلب هم موقعی که آمریکا و سعودی‌ها و دیگر متحدین‌شان می‌بینند که دولت و ملت سوریه و متحدین آن‌ها دارند در حلب پیروز می‌شوند، کار را به شورای امنیت می‌کشانند و جنجالِ تبلیغاتی می‌کنند.»

وی افزود: «متأسفانه دولت سعودی  حدّ خودش را نمی‌داند و عملاً تیشه برداشته و به ریشۀ اعتبار خودش در منطقه می‌زند.»

دکتر ولایتی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: «همزمانی تشکیل اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی با مبارزات نفسگیر و ارزشمند و پیروزمندانۀ مردم و دولت عراق علیه تکفیری‌ها برای آزادی موصل را به فال نیک می‌گیریم.»

 وی افزود: «این نشان‌دهندۀ آن است که جهان اسلام و امت اسلامی و متفکرین، اعم از سنی و شیعه، از این مبارزه به حق مردم و دولت عراق علیه تکفیری‌ها حمایت می‌کنند.»

 ایران مخالف دخالت هر کشوری در امور عراق است

ولایتی در خصوص حضور نظامی ترکیه در خاک عراق گفت: «موضع ایران در این باره، یک موضع عمومی است. ایران مخالف دخالت هر کشوری، اعم از ترکیه و غیر ترکیه، در اوضاع داخلی کشور دیگر است.»

تصویراختتامیه نهمین اجلاس بیداری اسلامی در بغداد (2 آبان ماه 95)

وی بیان داشت: «هر کشوری در هر کجای دنیا، به خصوص در منطقۀ حساس ما، باید از مداخلۀ دیگران مصون باشد. ما حتی مداخلۀ آمریکایی‌ها در عراق را هم محکوم می‌کنیم.»

حضور مستشاران ایرانی به خواست دولت عراق است

ولایتی خاطرنشان کرد: «ممکن است برخی بگویند ایرانی‌ها هم در عراق حضور دارند. بله؛ ولی ایران در حد استشاری در عراق حضور دارد. العبادی و دیگر مسؤلین بلندپایه عراق به صراحت گفته‌اند اگر مستشاران ایرانی در عراق هستند، این امر بر اساس دعوت دولت قانونی عراق است؛ اما همان‌ها به صراحت گفته‌اند ما ترکیه را دعوت نکرده‌ایم.»

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این سؤال که با توجه به روابط خوب ایران با ترکیه و عراق، آیا تهران می‌تواند نقشِ میانجیگر بین دو کشور را برای حل این مشکل ایفا کند، گفت: «اگر هر دو طرف مایل باشند که ایران به رفع کدورت بین دو دولت کمک بکند، ایران حتما از این کار امتناع نمی‌کند.»

ایران از کمک به عراق دریغ نخواهد کرد

دکتر ولایتی در پاسخ به احتمال فراتر رفتن نقش مستشاری ایران در عراق گفت: «این امر، به تصمیم دولت عراق بستگی دارد. اگر دولت عراق تصمیم گرفت که هر کمک دیگری از جمهوری اسلامی ایران درخواست کند، جمهوری اسلامی ایران، در حد استطاعت خودش، دریغ نخواهد کرد زیرا امنیت عراق، امنیت ایران است.»

null

وی افزود: «اگر یک کشور در منطقه ناامن شود، این ناامنی به سایر کشورها نیز سرایت می‌کند. پس ما اگر به مردم و دولت عراق برای حفظ امنیت خودشان کمک کنیم، در حقیقت به امنیت خودمان کمک کرده‌ایم.»

مسائل سوریه و عراق به هم مرتبط هستند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آزادسازی موصل بر اوضاع سوریه تأثیر خواهد داشت، گفت: «مسائل سوریه و عراق به هم مرتبط هستند. دو کشور هم‌مرز هستند و مشکلات سوریه به داخل عراق سرریز می‌کند و مشکلات عراق هم به داخل سوریه سرریز می‌کند. لذا باید در هر دو کشور به صورت همزمان علیه این دشمن مشترک، یعنی تکفیری‌ها و داعشی‌ها، مبارزه کنند.»

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku